Hamnspecial: Från andra sidan för att lossa kol till SSAB

Familjen finns i Filippinerna och nästa månad blir Marvin R Sagum pappa för tredje gången.
? Då är jag på båten och var den är då vet jag inte.

LULEÅ2005-08-26 06:30
<A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?ArticleID=952259&CategoryID=2764&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2&ParentID="><STRONG>Läs mer: Ett skepp kommer lastat</STRONG></A><BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&ArticleID=952260&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2"><STRONG>Läs mer: Här förvandlas gas till bensin</STRONG></A><BR><BR>Hans kontrakt går ut första december och platsen han ska fira faderskapet på lämpar sig i och för sig väl för utsvävningar, så långt 225 meter båt räcker.<BR>Angela Star har senaste månaderna angjort Indonesien, Malaysia, Indien, Singapore, Korea och Au-stralien. Båten har ägnat 52 dagar åt att ta sig från Haypoint i Australien till Oxelösund med över 21.000 ton kol. Sedan bar det av till Luleå med resten av lasten, 51.000 ton. SSAB behöver kol och nu pågår Bottenvikens Stuveris lossning. Arbetet övervakas från däck av stuveriarbetaren Rolf Nilsson. Signalman, det är uppdraget vid tillfället.<BR> ? Jag kollar så att inte kranen fastnar med gripen och att det inte kommer folk i vägen, berättar han.<BR><BR><STRONG>På transportband</STRONG><BR>Det rosslar när kranarnas breda käftar flyttar kolet från fartyget till utrymmet på kaj. Sedan går kolet vidare på transportband till det stora lagret på land. Uppe hos kranskötaren svajar det likt sjösjukegung, konstaterar den som vågar sig dit.<BR>Det är en varm augustidag vid Victoriahamnen. Annat finns att säga om förhållandena en kallblåsig morgon i december. Men nu råder ljumma vindar, i den mån det ens blåser, fast besättningsmannen Bart Petere junior är likväl utrustad med huva och overall. Han verkar ha en lugn arbetsdag. Han ansvarar för livbåtarna och annan säkerhet ombord och berättar att han varit på tio fartyg i sitt sjömansliv.<BR>En av kranarna krånglade någon dag innan och den grekiske kaptenen Ioannis Tsaganis vill ha besked när lossningen är klar. Minst ett par dagar till tar det. Sedan är frågan var Angela Star ska ha härnäst. Inte fastställt, uppger kapten Tsaganis.<BR>Sedan någon av de kommunala bogserbåtarna hjälpt Angela Star ut vill det till att Marvin R Saguma tittat rätt på kartan. För han är ansvarig för navigering och studerar nu kommande färdväg.<BR> ? Jag har varit ombord på båten i två och en halv månad och har varit sjöman sedan 1997. Jag ville tjäna pengar. Hemma i Filippinerna är jag någon gång per år och senast stannade jag åtta månader. Ibland tre. Min fru oroar sig för hur jag har det och jag oroar mig för henne, för hon väntar barn, förklarar den hittills varande tvåbarnspappan.<BR> ? Jag har en dotter och en pojke. Nu blir det en pojke, tror han.<BR><BR><STRONG>Bytt ägare</STRONG><BR>Besättningen på Angela Star är på 26 personer och i stort från Filippinerna medan fartyget är registrerat i Panama. Arbetskraft på långväga fartyg brukar vara från länder med lägre löneläge. Båten har nyligen bytt ägare. Det är tämligen nyrenoverat på däck medan det börjar vara dags att ta in fartyget i docka för utvändig genomgång.<BR>Enligt fartygets ledning vistas officerare ombord i sex månader och övrig besättning tio månader i sträck. Avstickare vid sidan av det får bli besök i hamnstäder, som Luleå.<BR> ? Det var ett lugnt ställe, allt var stängt. Vi ville på restaurang och café på söndagen. Det var stängt lördagen också, klockan 18, berättar kaptenen Ioannis Tsaganis.<BR><BR><STRONG>Litet och vackert</STRONG><BR>Han har inte skepparkrans, det har bara kaptener på små fritidsbåtar i trä som sällan sjösätts för då måste de dras upp igen. Däremot har han uniform och yvigt lockigt hår och berättar att han varit på sjön sedan 1964. På frågan hur han gillar det livet blir svaret det man borde ha räknat ut innan frågan ställdes:<BR> ? Hade jag inte gillat det vore jag inte här.<BR>Ioannis Tsaganis har varit litet överallt och seglat passagerarfartyg och fraktare. Däremot gillar han inte tankers, utan att gå in på varför.<BR>Hubert Tan är skeppsofficer, van vid sjön men tämligen ny på båten och Luleå var något nytt.<BR> ? Det såg litet och vackert ur. Jag väntade mig ingenting, det enda vi vill sådana här gånger är att besöka städer vi kommer till och se skillnaden.<BR>Om Hubert Tan eller Angela Star kommer tillbaka är osäkert. Kol fraktas visserligen till Luleå i stora mängder men de stora båtarna kommer mer sällan, och valet av båt varierar.<BR> ? Det här är kolet som ska lagras över vintern. Sådana här båtar har ingen isklass utan det som kommer på hösten lagras till i maj. Men vi lossar ju isklassade båtar till in i december, berättar kranförman Gunnar Dyverfeldt.<BR><BR>
Bakgrund/Företagen i hamnen
Luleå hamn ägs av Luleå kommun och drivs som förvaltning. Den redovisade förra året en omsättning på över 60 miljoner kronor och ett resultat efter finansnetto på 6,7 miljoner kronor.<BR>Hamnen sysselsätter 175 personer, kommunalt anställda eller i privata företag.<BR>Hamnen består av fyra kajer:<BR>Uddebo, som är oljehamnen. 40 anlöp ifjol<BR>Victoriahamnen, med den mest varierande trafiken.186 anlöp ifjol.<BR>LKAB-hamnen på Sandskär, där den vidareförädlade järnmalmen från gruvbolaget tas emot på järnväg och lastas på fartyg. Gruvbolaget äger anläggningen medan Luleå hamn äger kajen. 386 anlöp ifjol.<BR>Cementas hamnanläggning, där cement lossas.14 anlöp ifjol.<BR>Företag i hamnen<BR>Sjöfartsverket: Tar emot lotsbeställningar, beställer bogserbåtar och informerar sjöfarten.<BR>Ragnsells: Sanerar.<BR>Bottenvikens Stuveri: Lossar och lastar i hamnar på industriorterna Karlsborg, Luleå, Piteå och Skellefteå. Till största delen privatägt, Kommunerna Luleå, Piteå och Skellefteå är delägare.<BR>Larsson & Lind: Skeppsmäklare.<BR>Luleå Bogserbåts AB: Kommunalt bolag med tre isbrytande bogserbåtar. Har under senare år ofta legat med en årlig omsättning på omkring 20 miljoner kronor . Går i vinst med ett antal miljoner kronor per år.<BR>Kustbevakningen: Övervakar och bistår inom sjöfarten.<BR>LKAB, SSAB och Shell har varierande antal anställda i hamnområdet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om