Domstolen säger nej till ansökan om en båthamn i Harrviken på Hertsölandet. Det beskedet kom på måndagen. Beslutet grundar sig på att entreprenören Erik Finni saknar "rådighet" över havsviken och stranden.
– Och det beror på att den nya detaljplanen för området inte är klar. Det borde den ha varit för ett och ett halvt år sedan, säger Finni.
Han säger att miljödomstolens beslut ska överklagas till överdomstolen och att han förväntar sig att läget blir ett annat när detaljplanen godkänns av kommunfullmäktige.
– Det finns ju inget politiskt motstånd mot planen, kommunen har ju hejat på mig hela tiden. Då är det tråkigt att planen tagit tre år, säger han.
Kuriren har vid flera tillfällen berättat om planerna på att bygga en ny småbåtshamn (Harrvikens marina) mellan Lövskär och Hertsön. Tanker är att skapa en småbåtshamn för 202 båtar.
Men planerna har mött motstånd – förutom de boende och stugägare i området har även myndigheter som miljönämnden och länsstyrelsen tagit ställning mot småbåtshamnen.
Miljödomstolen konstaterar att Erik Finnis planer saknar stöd av en plan och att även om den nya planen antas så kommer den sannolikt att överklagas. Det kan alltså ta lång tid innan Finni över Harrviken.
Men han tänker inte ge upp, trots att han nu ska betala 150 000 kronor för att ersätta motpartens rättegångskostnader.
– Man säger så, jag vet inte för jag har inte varit i domstol. Men måste jag betala så gör jag det, jag har redan lagt ut mycket pengar på detta, säger han.
Ångrar du att du drog igång projektet?
– Nej för tusan! Jag är entreprenör och vill vara med och utveckla Luleå. Vi behöver fler båtplatser, säger han.
Han tillbakavisar åter att Harrviken är för långgrund för en båthamn och jämför motståndare och påhejare till projektet så här:
– Tre fiskmåsar skränar mycket mer än 25 sjungande talgoxar.
Krister Englund är en av de närboende som motsatt sig projektet.
– Vi har ju inte bara sagt nej utan lagt ett förslag på alternativ placering av hamnen som är mångt mycket bättre. Hade vi fått bifall för det hade vi haft samarbete och marinan skulle varit på plats i dag, säger han.
Advokat Nils Rinander är ombud för de åtta privatpersoner som motsatt sig ansökan.
– Man ska inte komma till domstolen utan att ha allt klart i förväg. Finni skulle inte ha kastat in en ansökan utan att ha alla papper klara. Men det finns även starka miljöskäl; så blir det när man väljer den värsta platsen, säger han.
Luleås båda kommunalråd ser domen som ett bakslag.
– Det är synd, vi behöver fler båtplatser, säger Niklas Nordström.
Det krävs prövningstillstånd i miljööverdomstolen.