Hamnkranen väcker Luleåbornas känslor

Visst väcker den känslor - den gamla kranen i Luleå södra hamn. Massor av Luleåbor tycker att kranen ska bevaras men frågan är om den är tillräckligt speciell för att kunna bli ett byggnadsminne.

JULKRAN. Sedan några år tillbaka har den gamla kranen försetts med belysning och förvandlats till en julkran och lyst upp Södra hamn.. Nu plockas lamporna ned och kranen rivs.

JULKRAN. Sedan några år tillbaka har den gamla kranen försetts med belysning och förvandlats till en julkran och lyst upp Södra hamn.. Nu plockas lamporna ned och kranen rivs.

Foto: Mats Bengtsson

Luleå2009-04-24 06:00

Det strömmade in kommentarer till Kurirens hemsida på torsdagen. De flesta var reaktioner på kommunens beslut att riva kranen i sommar.En majoritet av inläggen var kritiska till beslutet men det fanns också en hel del som tyckte att det var hög tid för skrotning.Kuriren ringde upp Ann-Christin Burman, tillförordnad länsantikvarie på länsstyrelsen, för att få en expertkommentar."Tråkigt"
- Det känns tråkigt att den ska rivas. Kranen är ju den sista symbolen som finns för Luleå som hamnstad, säger hon.För att länsstyrelsen ska inleda en utredning om att byggnadsminnesförklara ett hus eller en anläggning av något slag måste någon väcka frågan. Så var till exempel fallet när LKAB 2004 skulle riva den gamla malmhamnen på Svartön i Luleå. En privatperson ansökte, länsstyrelsen utredde och beslutet blev att inte förklara malmhamnen som byggnadsminne, trots att man ansåg att den hade höga kulturhistoriska värden.Tillgång
Det var LKAB:s njugga inställning och de stora kostnader som ett bevarande skulle innebära som var de främsta orsakerna till beslutet.- För att kunna få ett skydd krävs det att byggnaden eller anläggningen ska vara synnerligen märklig i ett nationellt perspektiv, säger Burman.Bertil Thelin, enhetschef på Norrbottens museum, tycker att hamnkranen är en tillgång som Luleå borde bevara.- Luleå vill ju gärna profilera sig som hamnstad och då borde det också vara rimligt att försöka bevara det som finns kvar. Kranen håller på att vara ett av de sista tecknen på att det funnits en hamn med sjöfartsverksamhet i stan, säger han.Modeller
Thelin menar att det är lätt att riva ned saker men svårare att åstadkomma monument som hamnkranen.- På många ställen i världen bygger man upp replika modeller av sådant som man rivit för att man upptäcker att man saknar dem.Han tror att det kommer att bli naket och utslätat i Södra hamn om kranen tas bort.- Någon del av sådana här anläggningar kan man ju bevara och den behöver ju inte stå precis där den står i dag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om