Hamburgerkedja satsar utomlands
Nu kan norrmännen vara målet för svenska/norrbottniska hamburgerkedjan Max. Familjeföretaget planerar nu för fullt sin första utlandsetablering.-Vi har inte bestämt ännu vad det blir säger familjeföretagets verkställande direktör Richard Bergfors.
När det gäller den finska marknaden finns dock där en lokal finsk aktör, Hesburger, som är inkörd på marknaden vilket gör det lite svårare att komma dit som svensk aktör även om vår produkt är bättre, resonerar Richard Bergfors. Mera närliggande är då Norge där det i dagsläget är amerikanska aktörer som finns etablerade, Mac Donalds och Burger King.
- Vi tittar just nu på det här och vi vet inte i dagsläget hur upplägget kommer att bli. Mycket spelar roll, ska man driva i egen regi eller franchise. Blir det det det senare gäller det att få tag i en bra partner, säger Bergfors.
Oavsett var satsningen hamnar så räknar Richard Bergfors med att man är på banan inom ett år med en etablering.
-Mellan 1-4 år, men säg att vi hoppas att det handlar om ett år. Det handlar då om en etablering på större ort och kanske 2-3 restauranger i inledningen för att känna sig för, förklarar Bergfors.
När det gäller en tänkbar norsk etablering så förklarar Richard Bergfors att man fått många positiva reaktioner därifrån. Många norrmän är dessutom ganska väl förtrogna med det svenska hamburgerföretaget tack vare en omfattande norsk turism.
Vad en satsning kommer att kosta är i dagsläget okänt.
- Det är svårt att säga. Det beror ju som sagt mycket på i vilken form verksamheten ska bedrivas säger Richard Bergfors.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!