Halva priset för en sprillans ny bil

I torsdags startade "billotteriet halva priset" på Nordiska Bil.  På en timme var dragningen klar och elva glada hade köpt nya bilar till halva priset.

rea. Bilbranschen tar till nya grepp för att få sälja i dessa hårda tider.

rea. Bilbranschen tar till nya grepp för att få sälja i dessa hårda tider.

Foto: Eija Dunder

Luleå2009-02-06 06:00
Bilbranschen har det tufft, lager hos de flesta leverantörer är fulla och kapital behöver frigöras. Många i branschen ger stora rabatter."50 procent rabatt" lockade Nordiska Bils leverantör Renault med i sina butiker i Boden, Kalix, Luleå, Piteå och Arvidsjaur. Norrbottens-Kuriren besökt Nordiska Bil i Luleå strax före klockan 09.00 på torsdagsmorgonen. En knapp timme efter att butiken öppnat var de elva rabatterade bilarna av olika Renault-modeller i Luleå redan sålda. Den dyraste bilen kostade cirka 215.000 kronor och det reducerade priset var från 30 till 50 procent på de olika modellerna.- Vi hade som villkor att man verkligen var tvungen att vara här fysiskt så att alla skulle kunna få chansen, säger säljare Lars Wanhainen som sålt bilar i 30 år och aldrig varit med om en liknande drive. - Men du ser ju hur branschen är i dag. Det är många som ger rabatter och det kommer säkert att hålla i sig, säger han. Inga pengar
Nordiska Bils vd Gunnar Drotz betonar att denna drive är billeverantören Renaults och att man i butiken bara verkställer deras önskan.- Vi gör inga pengar själva på det här. Man kan säga vad man vill om det här. Det är roligt att ett fåtal kan vinna på lotteri. Samtidigt förstår jag de som köpt en bil för en kort tid sedan till ett väsenligt högre pris blir mycket besvikna. Men som sagt, det här är leverantörens beslut. Det är i dag en överproduktion av bilar, lagren är fulla och kapital måste frigöras, säger han och fortsätter:- Det här påverkar också kanske synen på priser negativt och människor kanske tror att det finns hur stora marginaler som helst, men de har ju bara blir mindre och mindre och är i dag bara några procent, säger vd Gunnar Drotz. 2007 sålde Nordiska Bil 306.000 bilar i Sverige, 2008 254.000 och prognosen för 2009 är 180.000. - Det kanske hamnar på 170.000 för januari har varit tyngre än väntat. Service och försäljningen på begagnat går dock bra, säger vd Gunnar Drotz.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om