Halt, knaggligt och spårigt

För lite, för dåligt och för sent - kritiken mot plogning och halkbekämpning tar åter fart.Det måste få kosta, menar yrkesförarna.

FARA FÖR LIVET. Lena Sannerman på Sexans taxi bor på Hertsön, vägen dit färdas man på egen risk när det snöat anser hon.

FARA FÖR LIVET. Lena Sannerman på Sexans taxi bor på Hertsön, vägen dit färdas man på egen risk när det snöat anser hon.

Foto: Håkan Gidlöw

Luleå2011-12-24 06:00

Det regnar ute men många samtal handlar om snöröjning. Missnöjet med den är utbredd, i hela länet och oavsett om ansvaret vilar på kommunen eller Trafikverket.

- Det är fläckvis rent vedervärdigt, säger Leif Holmqvist, busschaufför.

Han bör veta, han bor i Boden och kör buss åt LLT i Luleå och har erfarenhet av snösvängen från båda orterna.

- Det brister i allmän väghållning, plogning och sandning, säger Holmquist.

Samma åsikt
Hans kollegor på LLT är av samma åsikt, de snöfall som kommit i december har inte hanterats bra. De talar om stora förseningar på LLT:s linjer och om knaggliga opch spåriga gator och vägar. En buss satt fast i två timmar på grund av "knagglet" i rondellen vid Rostbollen i Notviken.

- Däcken bara spann, den kom ingenstans, säger Rikard Silverplatz.

Han berättar att de utvecklat en särskild körteknik för att inte utsätta passagerarna för obehag.

- Annars gungar bussen som en vagga, säger Rickard.

Bussförarna är överens om att snösvängen gör så gott den kan men resurserna är inte tillräckliga.

- Det är en pengafråga, säger Harry.

Var det bättre förr?

- Man hade mer pengar då. Det är inte bara vad jag tror, jag känner folk som kör i snösvängen och många säger det. Men allt var inte bättre, förr fick vi sätta snökedjor på bussarna.

Men som de påpekar, stadsbussar är inga terrängfordon och kräver bra underlag. Det måste hyvlas tidigare och skippa saltet till förmån för sand är en allmän åsikt i LLT:s fikarum.

Taxiförarna på Sexans har samma uppfattning, hyvlarna kommer för sent och hyvlar för lite, en omtanke om materialet som bottnar i snålhet menar de.

- Och sluta salta, det hjälper inget utan det blir bara värre. Saltet får snön att tina lite och så fryser det på och då blir det ännu knaggligare, säger Jens Andersson.

Taxiförarna vill också se snösvängen få större resurser igen så att kommunen har råd att köra den i tätare turer.

- Helst ska de åka ut när det börjar snöa och fortsätta ploga tills det slutar, säger Jens Andersson.

Men plogbilar, traktorer och väghyvlar ska inte vara på fel plats vid fel tid - de ska undvika de stora infartsvägarna vid morgonrusningen och Storhedsvägen när det ska shoppas. Det skapar bara långa köer i trafiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!