Halkan stoppade Luleås lokaltrafik

Lokaltrafiken i Luleå stoppades av tisdagen halka.
För första gången i mannaminne stod alla LLT:s bussar.
Beslutet fick applåder från förarhåll.
? Hoppas att våra passagerarna tycker att det är bra att vi tänker på säkerheten, sade huvudskyddsombudet Patrik Sandström, LLT.

LULEÅ2006-01-25 06:30
<br>Beslut om att stoppa alla LLT:s, Luleå Lokaltrafik, bussar togs vid niotiden på tisdagsmorgonen.<br>&nbsp;? Det var hyfsat på morgonen när vi började köra, men sedan blev det sämre. Vissa turer hade problem att ta sig upp- och nerför backar och det blev ingen ordning på någonting. Då beslutade vi oss för att ställa in, summerade Marianne Lax, trafik-ledare på Luleå Lokaltrafik AB.<br>Första gången<br>Särskilt knepig var trafiksituationen på Hammarenområdet. Hertsön var också drabbat av speciellt svårt underlag.<br>&nbsp;? Och på linjerna med backar, som Klintbacken, gick det helt enkelt inte att köra.<br>Detta var första gången i mannaminne som all trafik stoppades. Förlåt, kvinnominne.<br>&nbsp;? Jag har aldrig varit med om detta och jag har jobbat här i 30 år, berättade Marianne Lax. För två?tre år sedan ställde in vi några turer för en kortare period, men att ställa in alla turer har inte hänt tidigare under min tid.<br>Beslutet var inte särskilt knepigt att fatta, menade hon.<br>&nbsp;? Nej, men det kändes litet konstigt. Och en del förare hade väldigt svårt att acceptera att vi ställde in. De tyckte synd om passagerarna.<br>Vid 13.30-tiden kunde trafikledningen ge klartecken för omstart av trafiken. Då var det värsta i halkväg fixat, även om förhållandena på Hertsön fortfarande var dåliga.<br>Stort linjenät<br>Marianne Lax hade inga synpunkter på sandningsberedskapen.<br>&nbsp;? Nej, linjenätet är stort och sandbilarna för få. Visst kunde det ha varit bättre, men de måste väl prioritera de stora vägarna.<br>Patrik Sandström, huvudskyddsombud på LLT, var nöjd med att trafiken stoppades.<br>&nbsp;? Gemensamt med ledningen fattade vi beslut om att ställa in trafiken av säkerhetsskäl. Vi chaufförer var ense och ledningen också. Mycket bra att ledningen tog beslutet och jag hoppas att våra passagerare tycker att det är bra att vi tänker på säkerheten.<br>Han körde själv från bittida till en halvtimme innan stoppet. Bergnäset, Björkskatan och Sunderbyn var turer som han körde.<br>&nbsp;? Hammaren?Sunderbyn var ett område där det var fruktansvärt halt. Vägen förbi Kläppenskolan är alltid ett stort problem för oss och där verkar de vara dåliga på att sanda.<br>Hur känns det att ratta en sådan här stor buss i halka?<br>&nbsp;? Man har ju litet mer vikt bakom sig och får ta det väldigt försiktigt. Annars är det väl ungefär samma sak som att köra en bil, förutom att bussen är så mycket större.<br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om