Halkan stoppade busstrafiken

I Piteå ställde Connex in busstrafiken under torsdagsförmiddagens svåra halka. Men i Luleå körde LLT:s bussar ? där det nu gick att ta sig fram. Det var inte på alla ställen i kommunen som det över huvud taget gick att köra.
? Visst var det rena turen att man inte hamnade i diket ibland, säger Bosse Larsson som under torsdagsmorgonen körde turerna 2 och 3.
? Vi borde ha ställt bussarna, tycker han.

LULEÅ2003-12-05 13:42
<P>? Det var verkligen extremt halt, säger Karin Näsberg som är driftschef på LLT i Luleå.<BR>? Lite halvkaos, kan man nog kalla det.<BR>När regnet kom på torsdagsmorgonen föll det på kalla vägbanor. Det orsakade en ishinna som gjorde väglaget glatt men knappast trevligt för trafikanter av olika slag.<BR><BR><STRONG>Broddar gick åt som smör</STRONG><BR>Barbro Larsson arbetar i Life Hälsobutiken i det återöppnade Strand. Hon ville gärna ta sig till jobbet för att sälja broddar, men hon fick vänta extra på bussen. Öppningsdags blev lite senare.<BR>? Nå, jag fick vänta en halvtimme, men det stod en vid busshållplatsen som hade väntat 45 minuter när bussen väl kom.<BR>Broddar är en stor försäljningsvara i Barbro Larssons butik.<BR>? Oja, förra året fick vi beställa om för det räckte inte.<BR>Oftast är kunderna äldre damer och det är också kvinnor som drabbas av halkskador i första hand och som söker vård. Ungefär 15.000 kvinnor och flickor och 10.000 män och pojkar måste varje år söka vård på grund av halkskador. I alla åldrar utom de äldsta och de yngsta är kvinnorna mer utsatta än männen.<BR>Men det är faktiskt så att de äldre kvinnorna klarar sig bättre än de äldre männen. Anledningen kan vara att de använder halkskydd i större utsträckning än männen.<BR>? Det viktigaste med halkskydden är att de är lätta att få på, säger Barbro Larsson och visar ett exemplar med broddar på hälarna och kardborrband för fastsättningen.<BR>Halkskydd med broddar kostar omkring 200 kronor i butiken. Halkskydd med keramisk platta i hälen kostar runt hundra. För väglaget under torsdagsförmiddagen var avgjort broddar att föredra.<BR>Men i sin butik har Barbro Larsson också ett par jättesulor med broddar för 400 kronor.<BR>? De är väl mera till för att sparka på isen, anar hon.<BR><BR><STRONG>Bussarna kom inte fram</STRONG><BR>? Rent vansinnigt  egentligen, kallar busschauffören Bosse Larsson detta med att köra i den halka som ett tag rådde på torsdagsmorgonen.<BR>? Det var rena turen att vi inte hamnade i diket. När en sådan här stor buss börjar glida, så är det inte mycket man kan göra åt det.<BR>Nu står han och väntar på att få köra sjuan från Klintbacken och ut till Svartöstaden.<BR>? Man kunde ju tycka att nu när de sparar in pengar på att de inte behöver ploga gatorna, så kunde de lägga de pengarna på sand i stället, tycker han.<BR>LLT:s bussar har dubbar på framhjulen, men det är ganska små och klena dubbar, i alla fall i förhållande till de stora fordonen.<BR>Bosse Larsson körde som sagt 2:an och 3:an på torsdagsmorgonen.<BR>? På Sunderbyvägen var det väldigt halt, men på Bodenvägen var det sandat och fint, säger han. På Hertsön och Björkskatan var det rena vansinnet.<BR>Björkskatan är ett område som också Karin Näsberg nämner som ordentligt drabbat av halkan på torsdagsmorgonen.<BR>? Porsöberget kunde vi inte köra upp på.<BR>? Och Skurholmen ... ja, faktiskt hela stan.<BR>Trots den svåra halkan inträffade bara en bilolycka med personskador i Luleå på torsdagsmorgonen. Det var en bil som kanade av Mjölkuddsbanken vid OK. En person fick föras till Sunderby sjukhus. </P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!