Halka och trafikkaos

Halkvarning råder på nya Coop Extra.
Golvet har blivit ett samtalsämne bland kunderna.
Biträdande butikschefen Mats Andersson hoppas att golvet ska gå till sig. Och extra golvslipning pågår.
Trafiksituationen vid parkeringen ställer också till bekymmer.

LULEÅ2004-09-15 06:30
Coop Extra invigdes för ett par veckor sedan. Hallen på Örnäset ska bli Konsums flaggskepp i den östra delen av Luleå.<br>Coop Extra är nytt, stort och rymligt men har en barnsjukdom.<br>Golvet.<br>Det är halkigt och enligt rapporter från gräsrötter på golvet har halkan blivit något av en snackis bland kunderna.<br>Kurirens halktestare åkte ut till Coop Extra för att testa golvet på plats.<br>Bambi på hal is? Nä, inte då. Trots att utsänd reporters långa ben nog kunde platsa i Bambiklubben.<br>Håller med<br>Men visst var det halkigt. I nuläget är golvet ett mindre lyckat underlag i en offentlig byggnad typ Coop Extra.<br> ? Jo, visst är det halt. Jag trodde att jag fått något under skorna när jag kom in, tyckte Erik Keisu när han rullade fram med sin varuvagn.<br>Ställföreträdande butikschef Mats Andersson håller med om att golvet är halkigt.<br> ? Golvet i sig är inte halt, utan halkan beror på skyddsbehandlingen som lagts på efteråt. Den glatta ytan ska slipas ner en del. Vi har låtit slipa golvet ett par kvällar för att få ordning på detta snabbare. Så vi hoppas att det ska gå till sig.<br>Golvet är ett standardgolv för den här typen av lokaler.<br> ? Vi får se om det blir fler behandlingar eller om ytan nöts av successivt.<br>Rörig trafiksituation<br>Förutom golvet finns en del oklarheter när det gäller trafiken till och från parkeringsytorna. Trafiksituationen känns rätt rörig vid infart/utfart, nämligen. Även här har en del kritik framförts till Kuriren.<br>n Den trottoar- eller refugdel som är i högersvängen vid färd in på nedre parkeringen sticker ut väl långt. Kuriren körde upp där med ena bakhjulet och följdes direkt av två bilar som gjorde samma manöver, märkligt nog. Troligen gör man den olyckliga sneddningen för att få bättre svängradie i det fall man ska svänga in till någon av de närmaste platserna i nedre parkeringsraden. Kanske borde parkeringsrutan bakom refugen tas bort och kantstenarna flyttas för att ge bättre utrymme?<br>n Det finns en blå skylt med vit pil som visar körriktningen, ?Påbjuden körriktning?. Ändå kör bilar åt andra hållet, visar det sig. Oklarhet gäller.<br>n När en bil kommer ner från övre däcket, en bil kör upp från parkeringsgaraget och bilar svänger in för att parkera blir det tämligen rörigt i korsningen.<br>n När en bil ska backa ut från någon av parkeringsrutorna nära ut- och infarten bildas lätt köer i detta nålsöga.<br>n Sikten är dålig för dem som kommer med kundvagnar från affären och ska passera nämnda korsning.<br>In och ut på samma ställe<br>Anders Nilsson, fastighetschef på Konsum Norrbotten, säger att Konsum inte fick göra som de ville med parkeringsinfart- och utfart.<br> ? Vi ville ha infart och utfart i övre änden också, men det gick inte kommunen med på. Man måste alltså både köra in och ut på samma ställe.<br>Han säger att Konsum kommer att komplettera skyltningen för att göra förhållandena mer begripliga. Och som det är nu tillåts man köra ut från nedre parkeringen, trots det blåvita körriktningspåbudet.<br> ? Det blir litet rörigt i den där zonen. Men jag tror dock inte att det är problem med kunder som kommer med kundvagnar från affären.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om