Hade ett ben i varje verksamhet

Boskataskolan är inte den enda skolan som har problem. Det visar Arbetsmiljöverkets inspektion av skolor i Luleå.

LULEÅ2015-09-22 06:00

För att mottagandet av nyanlända barn och elever ska bli så bra som möjligt får skolorna stöd av Flerspråkscentrum och dess Team introduktion.

Men vid Arbetsmiljöverkets inspektion, fyra till fem månader in på vårterminen, slår lärare larm om att de inte har den kompetens eller de tidsmässiga resurser som krävs, nyanlända är i behov av särskilt stöd både vad gäller språket och lärandet.

Samordnaren för Team introduktion, Flerspråkscentrum, Ingrid Lövgren, säger att de själva under vårterminen stod med ett ben i varje verksamhet.

– Samtidigt som det nya trädde i kraft inrättades Flerspråkscentrum och vi som var Välkomstens lärare fick ett nytt uppdrag som vi började utföra parallellt medan vi hade kvar elever på Välkomsten och succesivt avvecklade den verksamheten.

Men vad är det som inte fungerar ute på skolorna?

– Skolorna får ett stöd när det gäller själva mottagandet och rutiner för mottagande, men sen måste de försöka organisera hur de ska lägga upp den fortsatta undervisningen på sikt. Det handlar ofta även om att ha kompetenser så som lärare i svenska som andra språk, SVA. Skolorna kan även ha föreberedelseverksamhet på sin respektive skola.

Får eleverna stödet de behöver?

– Det får uppföljningen av den nya organisationen visa. Vi vet att det är en brist på SVA-lärare och att det finns en efterfrågan på dem vid skolorna då de är en viktig del vid undervisning av nyanlända. Det brister även när gäller att kunna erbjuda studiehandledning på olika modersmål. Modersmålsundervisning är också ett bra stöd för eleven och där behöver Flerspråkscentrum få möjlighet att bygga ut båda verksamheterna med både antal språk och antal lärare/studiehandledare.

Fungera det bättre nu än med Välkomsten?

– Det är för tidigt att uttala sig om det. Just nu är vi ute väldigt mycket på skolor för att implementera den nya organsationen och för att bidra med vår kompetens och våra erfarenheter. Vi ser att skolorna utifrån sina förutsättningar verkligen försöker att hitta så bra lösningar som möjligt.

På Tunaskolans fungerar det tillfredsställande. Rektor, Marcus Hedström, säger att de har goda rutiner i bagaget då ganska många elever kommit till dem genom åren. Skolan har fyra lärare i SVA, vilket är väldigt ovanligt.

– Många skolor har inte SVA-lärare och det är svårt att få tag i dem. Har man inte behöriga lärare och riktiga rutiner kan det bli besvärligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om