Gymnasievalet ökar stressen i skolan

Inom kort är det dags för eleverna i årskurs nio att göra sitt gymnasieval. Om än det kan tyckas enkelt så upplever många elever stor stress.

Intresset styr. Melker Nilsson, Oskar Sundqvist och Cajsa Stjernström låter intresset styra valet av gymnasieprogram. Hur det ser ut på arbetsmarknaden har inte varit så viktigt utan vad de vill jobba med i framtiden.

Intresset styr. Melker Nilsson, Oskar Sundqvist och Cajsa Stjernström låter intresset styra valet av gymnasieprogram. Hur det ser ut på arbetsmarknaden har inte varit så viktigt utan vad de vill jobba med i framtiden.

Foto: Petra Isaksson

LULEÅ2015-01-20 07:00

Ett av de större valen i livet väntar för eleverna i årskurs nio. Först och främst ska de välja vilket program de vill gå, därtill gäller det att ha bra betyg då antagningspoängen är höga till vissa populära program.

– Jag ska söka samhällsprogrammet då jag vill jobba med barn som lärare eller psykolog, säger Emma Kinell, Björkskataskolan.

– Jag ska söka naturprogrammet, men jag vet inte riktigt vad jag vill jobba med. Kanske som arkitekt, funderar kompisen Ebba Slunga.

Ingen av dem har funderat kring arbetsmarknaden, vad det finns för möjligheter att få jobb efter avslutad utbildning. I stället är det intresset som styr valet som i sin tur kan vara ganska stressande.

– Det är ett ganska stort val som är avgörande för framtiden. Det tycker jag är lite stressande, säger Ebba Slunga,

– Jag har funderat ganska mycket från och till vad jag ska välja. För mig är det viktigt med en bred utbildning så att jag har många valmöjligheter sen, säger Emma Kinell.

Båda tjejerna lägger ned mycket tid på studierna, så gott som alla veckans dagar går åt till att plugga.

– Det tar mycket tid nu men det är värt det sen, då kan man göra vad man vill i stället, säger Emma Kinell.

Men det gäller att vara på topp hela tiden då det finns mycket att förlora.

– Man kan inte gör ett dåligt prov för då förstör man hela betyget, säger Ebba Slunga.

Att eleverna är stressade kring betygen bekräftas av Lizette Råberg, mentor i årskurs nio. Hon säger att samtidigt som eleverna ser framemot gymnasiet så är det inte lätt att komma in då det är hård konkurrens.

– Många elever söker de teoretiska programmen och känner sig stressade inför gymnasievalet då de är rädda att inte klara av konkurrensen, säger Lizette Råberg.

Det hon som lärare kan göra är att se till att betygen inte kommer i fokus utan kunskapen, samtidigt är nya läroplanen väldigt betygsfokuserad.

– Man ser skillnad mellan gamla och nya läroplanen då den nya ökar stressen hos eleverna. Den nya läroplanen är mycket mer konkretiserad vilken även kan göra att lärarna känner sig stressade och sin tur överför stressen till eleverna, säger Lizette Råberg.

Inger Lindsund är studievägledare på Björkskataskolan och Residensskolan. Hon säger att de flesta eleverna vet vad de vill välja och har bra kännedom om utbudet som finns.

– En del är stressade, det är de första stora valet de ska göra i livet. Jag brukar försöka avdramatisera och säga att om än det är ett viktigt val så är det inte livsavgörande, säger Inger Lindsund.

Gymnasieprogrammen med högst intagningspoäng

Estetiska programmet, spetsutbildning i dans, Luleå Gymnasieskola: 270 poäng.

Estetiska programmet spetsutbildning musik 227 poängNaturvetenskapliga programmet, NTI-gymnasiet Luleå, 230 poängHantverksprogrammet, frisör, Luleå gymnasieskola, 227,5 poäng.

Floristprogrammet, Luleå praktiska gymnasium, 225 poängNaturvetenskapliga programmet, Piteå, 220 poäng.

Teknikprogrammet Älvsbyn, 207,5 poäng.

Teknikprogrammet, Luleå gymnasieskola, 207 poäng.

Spetsutbildningen i matematik, Luleå gymnasieskola, 205 päng (riksintag)

Ekonomiprogrammet Luleå gymnasieskola, 205.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om