Det var i lördags som gymmet Inpuls skickade ut utmaningen till samtliga Luleåbor.
Och gensvaret lät inte vänta på sig.
Inbjudan, som skickades ut i sociala medier, har redan blivit en succé – trots att flera dagar återstår innan anmälningstiden går ut.
– Det känns jätteroligt. Det är över tusen personer som anmält sig till utmaningen via Facebook. Det hade vi inte förväntat oss, säger Pernilla Forsberg, en av ägarna till Inpuls i Luleå.
– Folk är så positiva och tycker att det är en rolig utmaning. Under dessa tider förstår nog många vikten av att röra på sig.
Tidigare under pandemin har Luleågymmet haft olika utmaningar för sina medlemmar. Då har gensvaret varit bra, men inte alls på denna nivå när man tog det ett steg längre och även utmanade personer som inte är medlemmar.
– Tidigare gånger har vi haft 300–400 deltagare och den här gången tänkte vi: "Om vi blir 500 är vi skitnöjda". Och nu, efter vi passerade 500, har det bara fortsatt ticka på, säger Pernilla Forsberg.
För att locka folk lottar Inpuls ut ett antal träningskort bland deltagarna. Pernilla Forsberg berättar att även en del andra Luleåföretagare har öppnat för att eventuellt dryga ut prisbordet ytterligare.
– Det är jätteroligt med intresset. Vi är faktiskt lite förvånade, säger hon.
Utmaningen startar på måndag och avslutas den sista februari. Under dessa sex veckor gäller det att samla ihop 18 träningspass som vardera innehåller minst 30 svettiga minuter.
– Man kan åka skidor, skotta snö, promenera, springa eller stapla ved. Det ska vara någon aktivitet där man gör något utöver det man gör i vanliga fall. Något extra.
Precis som många andra företag i landet är det tuffa tider för Inpuls.
– Vi har ett stort tapp när det handlar om antal incheckningar per dag, säger Pernilla Forsberg som berättar att gymmet har fått vara extra innovativa under dessa pandemitider.
En hel del medlemmar har kvar sitt medlemskap, även om de inte fysiskt besöker gymlokalen.
– Vi har onlineträning där exempelvis jag helt plötsligt finns på skärmen i deras vardagsrum eller liknande. Vi har fått tänka i andra banor för att behålla våra kunder, säger Forsberg och fortsätter:
– Det hjälper oss att finnas kvar när allt det här är över. Vårt företag mådde riktigt bra innan pandemin och mår fortfarande bra just nu. Många företag i landet lever nog på sina reserver just nu.