Guldstjärna till Överkalix

Överkalix är sjätte bästa skolkommun i landet. Kalix hamnar däremot i skamvrån och är skolsämst av landets 289 kommuner visar en undersökning från SKL.

Luleå2009-06-04 20:51

Undersökningen kommer från SKL, Sveriges kommuner och landsting med sin nyutkommna rapport Öppna jämförelser – grundskolan 2009.

Rapporten baseras på så kal- lade resultatindikatorer vilket avser slutbetyg från årskurs nio, resultat i ämnesprov i årskurs 5 och 9 i matematik, svenska och engelska samt Omvärldskunskap innefattande Dagens Nyheters nutidsorientering. Resultaten från dessa indikeringar har sammanvägts och gett rankingen.
– Jätteroligt, vi hade ingen aning om att det skulle bli ett så fint resultat säger en glädjestrålande ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Överkalix, Birgitta Persson. Men hon har svaret på varför Överkalix ligger i toppnivå.
– Stabilitet i ledarskapet både inom politiken och
i skolan. Liten omflyttning i personalen inom skolan och en framsyn. Vi har kunnat vidareutbilda personalen som har hög kompetens på högskolenivå. Och skolans verksamhet fungerar jättebra, förklarar BUN-ordföranden.
Firar med tårta
Överkalix skola har i dagsläget cirka 350 elever alla stadier sammantaget. En ny enhet med 5–9 finns i skolan och man har byggt om mellanstadiets lokaler och inrymt en ny förskola där. Skolan utvecklas på ett bra sätt är Birgitta Perssons syn som hon säger delas av både pedagoger, föräldrar och elever. SKL:s ranking firas med tårta.
I Kalix är BUN:s ordförande Håkan Nyman aningen beklämd över att skolan där hamnat sist i rapporten, plats 289, men han är inte så bekymrad.
–Nej, vi har ju legat i slutet ett tag nu och vi har haft problem med organisationen, samarbetsproblem och annat som påverkat. Men vi är på god väg att vända atlantångaren, vi behöver bara några meter till, säger Nyman.
”Åtgärder på gång”
– Vi har en lång rad olika
utvecklingsåtgärder på gång och vi ser redan att femmorna i Överkalix ligger över riksgenomsnittet i matte, engelska, svenska. Så vi är på rätt väg, säger Nyman och nämner införande av ny teknik, en engagerad och kompetent personal samt skolledarnas uppföljningsarbete som viktiga ljuspunkter som ger
resultat. 
– Skolverket besökte oss för två år sedan och vi fick dålig kritik. Sen dess har vi lusläst rapporten och vidtagit åtgärder. Verkets uppföljningsrapport visar nu att vi är på rätt väg, säger Håkan Nyman optimistisk trots allt.

Fotnot: Syftet med SKL:s rapport är att sporra en fortsatt utveckling i hela landet. Rapporten blir ett verktyg för att uppmärksamma och ta tag i utmaningar och problem, enligt SKL.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!