För att möta den ökade efterfrågan, särskilt under jul, har företaget bakom Guinness, Diaego, börjat ta från sina reservlager i Irland, med rapporter som menar att lagret i USA kan vara näst på tur.
Bristen på ölen har gjort att leverantörer i Sverige som Carlsberg och Kopparberg också har brist, där således pubbar, restauranger och barer påverkas.
Även Bishops i Luleå har påverkats, där pubchefen Henrik Sandberg berättar att de till och med fått samtal från Bishops i Piteå ifall de hade något fat Guinness att skicka dit.
– Vi har sett ett skifte, eller snarare en ökning i antalet som dricker Guinness där fler yngre har börjat välja den vilket är kul, säger Henrik Sandberg.
Men att det ökade intresset ska bero på den sociala trenden "split the G" ser pubchefen som osannolikt.
– Jag tror inte all ökad försäljning har att göra med trenden, säkert en del, men det är svårt att sätta fingret på en riktigt konkret anledning, säger han.
Två som fick testa på trenden var två turister från Mumbai, Indien, vid namn Palak Agrawal och Sneha Kedia. De hade aldrig hört talas om trenden men var ivriga att testa.
Även om båda två var nära så klassades inget resultat som godkänt enligt de strikta reglerna men de var nöjda med sin insats.
– Det här var riktigt kul så det ska vi ta med oss hem, för det dricks en del Guinness i Indien, säger Palak Agrawal.