Haparandabanan håller på att byggas om och elektrifieras. 2012 är det sagt att Haparandabanan ska vara klar att trafikeras med godståg.
Nu har ett initiativ tagits för att få till stånd även persontågstrafik på Haparandabanan. Hittills har frågan diskuterats av politikerna i Haparanda och Kalix. Nu vidgas kretsen.
Knyta ihop regionen
I nästa vecka ska ett möte hållas i Kalix dit berörda kommunalråd, landstingsråd, Trafikverket och representanter för Torneå stad bjudits in.
Med persontrafik på Haparandabanan skulle man knyta samman regionen på ett bättre sätt, påpekar Kenneth Sandberg (MP) i Kalix.
- För oss i Kalix vore det jättebra att kunna ta tåget till Luleå, via Boden och Sunderbyn, säger han.
Tillskyndarna pekar även på vikten att knyta samman tågförbindelserna internationellt mellan Sverige och Finland. Det praktiska problemet att Sverige och Finland har olika spårvidd kan man enkelt lösa för persontrafikens vidkommande genom att passagerarna skulle få byta tåg i Haparanda, föreslår planeringschefen Göran Wigren i Haparanda.
Möjlig start 2013
En avgörande fråga är hur trafiken ska finansieras. Praktiska förutsättningar för att starta trafik från 2013 finns redan menar Kenneth Sandberg.
- Det finns ju redan upphandlat trafik. Det är i princip bara de politiska besluten som fattas, säger Kenneth Sandberg.
Norrtåg har upphandlat en option på persontrafik som innebär att man skulle kunna köra fem dubbelturer om dagen på sträckan Luleå-Haparanda. Eftersom det inte tar mer än en timme och 40 minuter att köra sträckan Luleå-Haparanda kan man ha fem dubbelturer under en dag.