Grön ombyggnad av Sverige

3.000-6.000 vindkraftverk, minst 100 biogasanläggningar och 200 miljarder kronor till järnvägsinvesteringar.  Så vill miljöpartiet styra samhällets investeringar för att möta klimathotet.

Foto:

LULEÅ2008-02-05 01:45
Denna vecka drar miljöpartiet igång en riksomfattande kampanj på temat "byt politik, inte klimat". Språkröret Peter Eriksson fanns på plats i Luleå för att tillsammans med Annika Eriksson, miljöpartiets gruppledare i Luleå, presentera partiets syn på de investeringar som behöver göras för att minska utsläppen av växthusgaser radikalt. För att den globala temperaturökningen ska kunna begränsas till två grader, jämfört med vad som gällde innan industrialiseringen tog fart på 1800-talet, krävs att utsläppen av växthusgaser minskar med upp till 85 procent till år 2050.- Vi måste få till en ordentlig minskning till 2020 om vi ska klara tvågradersmålet, säger Peter Eriksson på presskonferensen i miljöpartiets lokaler i Luleå.Järnvägen och vindkraftverk
Miljöpartiet är kritisk mot investeringar som leder till ökad klimatpåverkan, exempelvis Förbifart Stockholm och andra motorvägar och EON:s planerade gaskraftverk i Malmö som ska drivas med fossila bränslen. - Vi har inte råd med att några investeringar går åt fel håll, fortsätter Peter Eriksson. Miljöpartiet vill i stället satsa kraftigt på att bygga ut järnvägens kapacitet, förbättra kollektivtrafiken, underlätta för vindkraftsexploatörerna genom en förenklad tillståndsgivning och ett av staten garanterat elpris, bygga fler biogasanläggningar och mer energisnåla bostäder.Kritiserar Torstensson
Från 2011 vill miljöpartiet satsa minst 15 miljarder kronor om året på järnvägsinvesteringar, fram till och med 2023. Det innebär närmare 200 miljarder kronor, vilket Peter Eriksson inte tycker är någon orimlig summa. Banverkets höjda anslag ska finansieras bland annat genom höjda miljörelaterade skatter, exempelvis kilometerskatt för lastbilar och pengar ska också tas från Vägverket. På sikt ska inrikesflyget söder om Sundsvall göras onödigt, när snabbtågen blir fler.Peter Eriksson kritiserar infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) som sagt att hon är öppen för en grundlagsändring så att kommuner ska kunna bekosta investeringar i järnvägar och vägar som ligger utanför den egna kommunen. -Det är en självklarhet att det är en statlig uppgift, anser Peter Eriksson.Alternativ till fossila bränslen
Vindkraften ska byggas ut kraftigt, dagens 800 vindkraftverk behöver bli 3.000-6.000 för att klara målet om minst 30 terawattimmar el år 2020. Staten ska garantera ett fast minimipris per kilowattimme för den el som produceras i vind- och solkraftverk föreslår miljöpartiet.Varje gång som bensinskatten höjs reagerar folk negativt, hur ska ni komma ifrån den reaktionen?- Ju fortare vi gör oss fri från beroendet av fossila bränslen, desto mer tjänar vi på det, säger Annika Eriksson, gruppledare för miljöpartiet i Luleå.Peter Eriksson tillägger att det viktiga är att skapa alternativ till de fossila bränslena, så att människor kan välja bort bensinen.-Om vi skapar alternativ då finns det något positivt i den ändan, säger Peter Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!