Det är Länstrafiken som gjort upphandlingen av 31 linjer och trafiken framöver blir billigare än nuvarande.
- Det har varit stort intresse från entreprenörerna. Det är samma trafikutbud men ibland färre fordon, de kan användas till fler turer än tidigare, kommenterade Länstrafikens vd Arne Andersson på onsdagen.
Nästan noll
Veolia köpte familjeägda Granbergs buss, med adresser till Älvsbyn och Arvidsjaur och chaufförer utspridda över länet. Utdelningen nu blev nästan noll.
- Vi fick beskedet i går. Vi tar fram en handlingsplan och informerar personalen först. Vi har 43 bussar och 55 anställda på olika orter, sade Linus Granberg, platschef. Viss trafik återstår i bolaget. Den stora försvinner nästa sommar, då de flesta upphandlade uppdrag går igång. Borta för Granbergs buss är då bland andra linjerna Piteå-Älvsbyn, Luleå-Älvsbyn samt en rad linjer kring Arvidsjaur och Gällivare-Pajala.
Från ett par chaufförer Kuriren talade med sades på onsdagen att de inte vet mer än att företaget tappat körning.
- Det är svårt att säga något nu om vad som kommer att hända, säger chauffören Jens Andersson.
Vinnaren Centrala buss ligger lågt.
- Vi vill vara otroligt försiktiga, det kan bli överprövning, sade vd Leif Drugge.
På turtäta sträckan Luleå-Boden återkommer sannolikt gamla bekanta när Veolia får lämna över. Centrala buss vann upphandlingen för sträckan och ska lägga ut körningen på medlemsföretag.
- Senaste åren har vi bara förlorat. Vi hade trafik för sju bussar åt Länstrafiken och kommunen men sex försvann. Jag var tvingad att sparka fem man och blev kvar själv som heltidsmässig chaufför. Vi körde Luleå-Boden för åtta år sedan och får nu tillbaka den. Det var vi, Alvis trafik och Sundströms som körde tidigare så det blir rimligen en del var. Centrala buss har som kutym att de som haft trafiken får ta den. Men vi får inte skriva på förrän det här är klart, sade Christian Bergdahl, Bergdahls trafik.
Bland andra Alviks trafik och Piteåbolaget Nordbergs kan få god utdelning. Centrala buss behåller Luleå-Piteå, där bussbolagen kör. Samtidigt tillkommer ytterligare välfrekventerad trafik kring Luleå, Älvsbyn och Piteå.
- När det här blir klart sätter sig styrelsen i Centrala buss sig ner och ska lösa fördelningsfrågan, säger Anders Åström, ägare av Alviks trafik.
Viss trafik kring Arvidsjaur togs hem av Together AB. Även där är Centrala buss med, liksom bussåkerier från Mellannorrland och Västerbotten.