Green Cargos gröna vagnar syns ofta i sällskap av andra färger. Mats Hollander berättar att vagnarna ständigt fylls på med ny graffiti.
- Ja visst, hela järnvägsbranschen är drabbat av klotter. Både på vagnar och fasta ytor. Vi tar bort det vi måste på grund av säkerhetsbeteckningar på vagnarna.
Förslumning
Han menar dock att det inte finns pengar till att sanera allt.
- Det kostar väldigt mycket och transportsektorn har små marginaler. Det finns inga stora vinster att ta av så att säga.
Mats Hollander riktar några väl valda ord till de som sysslar med den olagliga graffitin.
- Uttryck er konstärliga skaparkraft någon annanstans än på järnvägens ytor. Det blir en allmän förslumning av det mest miljövänliga transportmedlet vi har.
- Järnvägen är också en farlig miljö, det dör och skadas alldeles för många varje år som är ute och springer och går bland spår och vagnar.
Otäcka historier
- Ett tåg kommer ofta väldigt tyst och väldigt snabbt. Personal kan berätta om många otäcka historier, både när olyckor har varit nära att hända och när det har hänt. Det är en livsfarlig miljö som inte heller är tillåten att vara i.
Anders Björnström, vd för LKAB malmtrafik, känner också igen problemet.
- Ja, det har förekommit. I Luleå har de målat på lok ett antal gånger.
- Klart att det är kostsamt, transporterna måste rengöras på en gång. Vi vill ha en LKAB:logga på loken och inget annat, säger han.