Godsfrakt ur spår

Tågen sinkar Sverige.
Lars Sundman, DHL Express Sverige, konstaterar att Green Cargo och Cargonet inte var redo för högkonjunkturen i landet.
? Vi har kapacitetsbrist på järnvägen.

LULEÅ2006-09-01 13:09
Det råder en god konjunktur i Sverige, fast bristen på vagnar sinkar allmänt, och DHL anser sig påverkat.<BR>Företaget är mest känt för lastbilstransporter men också involverat i kombinationen lastbil/tåg. Lars Sundman, som är VD i DHL Express Sverige, talar alltså om oförberedda transportörer inom järnvägsfrakter.<BR>? De blev tagna på sängen av expansionen. Just nu går Sverige bättre än någonsin, och då har vi kapacitetsbrist på transportsidan. I det här läget har företag på järnvägen inte levt upp till kraven som följer av expansionen, säger Lars Sundman och nämner Green Cargo samt Cargonet.<BR>300 nya vagnar<BR>Nu har stora beställningar gjorts. Cargonet, som arbetar med kombitrafik och ägs av norska NSB samt svenska statens Green Cargo, har beställt 300 vagnar, uppger han.<BR>DHL ser ingen konflikt mellan lastbil och järnväg utan har intresse av långa transporter, klargör han allmänt. De som fraktar på landsväg får ofta höra att de är skadliga för miljön och att transporter borde läggas över på järnväg. Det hade gått att frakta mer gods på järnväg men saknas möjligheten går det ju inte, konstaterar han. DHL vill ha kombitransporter och de måste ha hög flexibilitet, uppger Lars Sundman.<BR>Kapacitetsbrist<BR>Kent Carlsson, VD i Cargonet AB i Sverige, instämmer i att det saknas vagnar.<BR>? Det finns en kapacitetsbrist på transportsidan. Den gäller även landsvägen, det finns en skriande brist på lastbilsekipage och det gäller i hela Sverige. Sedan skulle jag önska en bättre dialog med speditörerna så att man kan möta konjunkturer bättre. Det krävs ganska lång förberedelsetid och vi måste planera på annat sätt än tidigare. De 300 vagnar för kombi som vi beställt börjar levereras från årsskiftet, med 20 vagnar varje vecka. De ska gå främst i Sverige, även där uppe, och de ska även gå i Norge. Vi försökte hyra vagnar men det finns inte en enda vagn att hyra i Europa, säger Kent Carlsson.
Läs mer:<BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&amp;ArticleID=1275933&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2">"Det här ska bli större"</A>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om