I december tvingades åkerier som normalt fraktar sitt gods efter järnväg att köra det efter vägen under ett par veckor.
Anledningen var en avtalskonflikt mellan tågoperatörerna Cargonet och Green cargo.
Cargonet aviserade tidigt under hösten att de inte tänkte fortsätta verksamheten i Sverige men ändrade sig plötsligt i början av december. Problemet var bara att Green cargo som drog vagnarna för Cargonets räkning ansåg att deras avtal upphörde den 10 december och när det bara återstod några dagar hade förhandlingarna strandat totalt.
I sista stund
I absolut sista stund löste sig konflikten men då var det så sent att många distributörer redan hade omorganiserat transporterna till väg.
Avtalet som upprättades gäller till den 31 mars och även om Cargonet för förhandlingar om att förlänga avtalstiden så fasar företagarna i Norrbotten att mardrömmen från december ska återupprepa sig.
- Innan ett nytt avtal är undertecknat kommer alla att vara oroliga och nu närmar vi ju oss samma läge som i december, säger Andreas Lind, vd för Handelskammaren i Norrbotten.
Stort intresse
Enligt honom finns det ett stort intresse bland företagen att frakta varorna via kombitrafik. Men så länge läget är nu vågar inte de göra det.
- Som det är nu står de och faller med en aktör och det kan inte vara så att varje gång avtalet går ut så ska det vara samma osäkerhet, säger Andreas Lind.
På uppdrag av landstinget, Luleå kommun och länsstyrelsen i Norrbotten ska Handelskammaren nu utreda vilka problem, potential och dolda behov som finns i kombitrafiken - allting sett ur ett länsperspektiv.
- Vi måste säkerställa att vi får ett robust transportsystem efter järnvägen som har hög tillförlitlighet. För att nå dit måste vi få fler aktörer att intressera sig för att bedriva kombitrafik i norra Sverige, för ingen vill att godset ska ut på vägen och det är där det kommer hamna om man inte kan lite på järnvägen.