Vi har tidigare berättat om Candy Worlds planer på att etablera fler butiker runt om i Sverige. För 17 år sedan invigdes deras enorma butik i Haparanda, 3 000 kvadratmeter stor, och därefter har ytterligare butiker öppnats i Sundsvall, Gävle, Borlänge och i somras även en butik i Örebro. Fler är på gång inom kort, i Norrköping och Västerås.
Nu är det dessutom klart att Candy World förvärvar Godishuset där totalt sju butiker ingår. Fyra egenägda där två ligger i Luleå och två i Umeå. I köpet ingår även tre franschisebutiker, Piteå, Skellefteå och Katrineholm.
Godishuset grundades 1999 av Jon Gustafsson och Roger Blomquist. I dag äger duon Luleåbutikerna, en på Gammelstadsvägen och den andra, en mindre, på Storgatan.
– Det är en ära att få ta över stafettpinnen av ett fantastiskt välskött företag som två duktiga Luleåentreprenörer byggt upp, säger Stefan Sundvall och Kent Långström, grundare av Candy World.
25 år i branschen är en lång tid, Roger Blomquist konstaterar att det var rätt läge att sälja nu och han lyfter fram de nya ägarna som utmärkta personer att driva Godishuset vidare.
– Vi är nöjda och superglada, säger Roger Blomquist.
Umeåbutikerna ägs av Mia och Pelle Sellbom och även de tog beslut att sälja till Candy Worlds ägare.
Runt om i Sverige öppnar Candy World nya butiker men köpet av Godishuset innebär att de lägger till ett nytt varumärke under sina vingar. Eftersom det är samma typ av verksamhet går det att uppnå synergieffekter men butikerna kommer inte byta till Candy Worlds koncept, i alla fall inte initialt. Namnet och konceptfrågan är något de nya ägarna ska fundera på ett tag.
– Vi kommer köra vidare som det är nu och sätta oss in i deras koncept och sortiment. Vi kommer inte göra något drastiskt, deras varumärke är så inarbetat också i Luleå och Umeå, säger Kent Långström.
Godishuset sysselsätter i dag omkring 30 personer. Butikerna är inte lika stora som Candy Worlds.
– Vi får ett mellankoncept att jobba med, Candy World är större butiker. Vi blir lite bredare, säger Kent Långström.
I februari berättade Kent Långström och Stefan Sundvall att Candy World siktar på att bli en rikstäckande kedja med 20 butiker. Att köpa upp aktörer, likt köpet av Godishuset, är ett sätt att nå dit. Enligt Kent Långström funderar Candy World på fler köp framöver.
– Jo, det gör vi absolut. Vi kommer köra på parallellt med nya enheter och andra intressanta, säger Kent Långström.