Goda tider för LKAB

I väntan på beslut om investeringar i bland annat nya pelletverk trampar LKAB på gasen för att kunna leverera all tänkbar malm med befintliga resurser.
? Begränsningen är produktionen, konstaterar VD Martin Ivert.

LULEÅ2004-08-20 06:30
LKAB skulle till bra priser kunna sälja mer malm än vad bolaget nu har kraft till. För läget på marknaden är fortsatt gynnsamt, konstaterar LKAB:s ledning.<br> ? Visserligen hade Kina en avmattning, men det var bara ett dipp i kurvan. Det är fortsatt positivt, summerar VD Martin Ivert LKAB:s utsikter.<br>Bolaget ? som i går redovisade ett halvårsresultat efter finansnetto på 739 miljoner kronor och går mot en nära på tvåmiljardersvinst i år ? är inte inne i någon fas med hastigt upp hastigt ner. Även över tid, osagt hur länge, väntar LKAB:s ledning goda tider för bolaget.<br>Vad kan oroa?<br> ? Ja, oljepriserna är ju en del, säger Martin Ivert.<br>Det skulle alltså gå, att till gångbart pris, sälja mer järnmalm än vad som kommer ut. LKAB har, utan stora nyinvesteringar, en plan på att under några år gå från leverans av 20 miljoner ton malm till 23 miljoner (2006). I år handlar det om 22,4 miljoner ton. Ökningen ska ske samtidigt med effektiviseringar.<br>Med hjälp av kommande investeringar talar vi om större volymer. Talar vi framtid är vi till sist inne på planerna som rubbar Kirunas och Malmbergets samhällen.<br>Pelletverk i Kiruna<br>En av flera stationer i LKAB:s flöde som, tidigare än så, behöver rappas upp är pelletverken, där järnmalmen blir till vidareförädlade järnmalmskulor. Ett nytt pelletverk i Malmberget planeras. Martin Ivert talar om beslut i styrelsen ifråga om bygge under det här året. Fast att bygga ett pelletverk tar sin tid.<br>Ett nytt pelletverk i Kiruna finns också i planerna. Det verket är längre bort än i Malmberget, eftersom den långa processen med miljöprövning återstår.<br>En annan höjning av kapaciteten omfattar järnvägen. LKAB har levt med strul kring de Sydafrikatillverkade vagnar som skulle göra transporterna mer effektiva. Slutligen klipptes banden med tillverkaren av 100-tonsvagnarna. Nu tas sikte på en ny tillverkare av vagnar som tar samma volym. Under tiden, för att hålla jämna steg med flödet, köps nya vagnar av gamla typen in och de ska ta 80 ton vardera.<br>K Industrier, tidigare Kockums, fick det uppdraget och en viss del av beställningen lades ut lokalt, på konsortiet Kiruna wagon, med KGS Mekaniska, GMK AB, Nybergs mekaniska samt Nordnorsk metallisering, Narvik.<br>Martin Ivert låter det vara osagt om den kommande lösningen med nya 100-tonsvagnar också kan läggas lokalt.<br>Fördel med lokal tillverkning<br> ? Men gör de ett bra jobb nu så finns stora förutsättningar. Det är klart att det är en fördel att en del görs lokalt, kommenterar han.<br>Under det första halvåret i år har LKAB:s produktion ökat något.<br>En påtaglig skillnad mot förra året är att priserna på järnmalm kunnat höjas med närmare 25 procent, fast en sämre valutakurs har närapå halverat värdet av prisökningen.<br>Resultatet för året belastas med de 100 miljoner kronor som Göran Perssons Norrbottenspaket fördes till Luleå universitet. Halvårsvinsten på 739 miljoner kan ställas mot 461 miljoner vid samma tid i fjol.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om