Goda affärer i Luleå

13 affärsplaner för Luleå - så vill studenterna öka centrums attraktionskraft. Länets första pantbank, spa på Udden och camping för rika ryssar är några idéer.

PANTBANK. Blivande ekonomerna Robin Eriksson och Klas Olsson tror på en pantbank i Luleå.

PANTBANK. Blivande ekonomerna Robin Eriksson och Klas Olsson tror på en pantbank i Luleå.

Foto:

Luleå2009-06-05 06:00
Med jämna mellanrum brukar de blivande ekonomerna vid Luleå universitet som studieprojekt utveckla affärsplaner och idéer som ska hålla för verklighetens ljus. Årets tema gäller affärsplaner knutna till Luleå centrum.De 58 eleverna har arbetat fram 13 olika affärsidéer vilka presenterades på torsdagen, bland annat för politikern Mårten Ström (s) och Ulrika Wänseth, vd för Luleå & Co.Klas Olsson, Robin Eriksson, Ulrica Lång och Kristin Blomqvist tror på en pantbank i Luleå.- Det finns ingen norr om Umeå och går det där borde det gå här, säger Klas Olsson.Gruppen har i dessa lågkonjunkturens dagar undersökt marknaden för pantbanker och funnit att de flesta är lönsamma."Växande bransch"
- Ja, de går rätt bra. Det är en växande bransch, säger Olsson.De berättar att kunderna har ett rättslig skydd, i de fall de inte har råd att lösa ut det man pantat säljs värdeföremålen på auktion. Men eventuella överskott från den försäljningen tillfaller den tidigare ägaren, när pantbankens avgifter dragits av.- Det finns en stor trygghet för kunden och att få ut den informationen är nog nyckeln till framgång, säger Robin Eriksson.Ett annat hinder är kapital, det krävs cirka tre miljoner kronor att komma igång har gruppen räknat ut.- Därför vore det bäst om man kunde starta som en
filial till pantbanken i Umeå, säger Olsson.Ulrika Wänseth är positiv.- Väldigt bra idé, en sådan kunde öppna i dag.Norrbottniskt väder
Stina Wiksten, Maria Andersson, Ella Kerttu, Patricia Johansson och Sonja Grahn har utvecklat Real saga tours, ett företag inom upplevelsebranschen. Måltavlan är välbärgade ryska barnfamiljer från Moskva- och S:t Peterburgs-området. Det som erbjuds är "Vita nätter" (vintertid) eller "Ljusa nätter" i norrbottnisk natur.- Vi har hyrt en plats i Persön där vi tänkta bygga upp en camping, där ska det finnas en igloo på vintern, säger Patricia Johansson.Upplevelsen, som innefattar rysktalande tolk/guide, avslutas med shopping
i Luleå centrum.- Bra idé, men ryssarna vill shoppa taxfree och det är dåligt ställt med den servicen inom handeln i Luleå, säger Wänseth.Men Real saga tours menar att shopping inte är dragplåstret för affärsidén.Bland övriga bidrag kan nämnas spa på Gültzauudden, kasino i Luleå, barnpassning för shoppande föräldrar samt ett matcentrum med mat från olika kulturer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!