I spåren av coronapandemin har det blivit brist på containrar för transporter av varor i världen. Något som kommer att påverka julhandeln, även i Luleå.
– Ja, det tror jag. Det vi märker är att det slår på allt. Det finns ingen varugrupp som är undantagen, vare sig det är skidor, kläder eller frystorkad mat så är det är bekymmer rakt igenom hela kedjan, säger Tobias Jönsson, vd och delägare i Äventyrsbutiken Hägglunds.
Även på Intersport i Luleå märker man av containerbristen.
– Absolut, varuflödet blir väldigt drabbat. Tidigare visste man leveransplaner på allt men nu är man glad om det kommer fram, säger Fredrik Josefsson, regionchef Intersport.
Problemet har uppstått i och med coronapandemin med olika restriktioner och nedstängningar som fått till följd att det blivit en kapacitetsbrist i världen. Det här har man märkt av i Göteborgs hamn.
– Det är en kombination av att man har haft mindre kapacitet i världen under pandemin samtidigt som konsumtionen av många varor har ökat, när man inte lagt pengar på restauranger och resor. Det har varit olika covidutbrott som gjort att alla processer tar längre tid genom terminaler, lager och i många hamnar globalt, vilket gör att det blir en brist i containersystemet, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare vid Göteborgs hamn.
Normalt så har man säsongsvariationer där det går upp och ner under tid vilket återspeglas i prisbilden.
– Skillnaden nu är att det pågått under så lång tid och har inte kommit ner i ett normalläge utan det har varit högtryck hela tiden. Det gör att de här problemen dras ut längre och längre och vi får de här extrema situationerna, säger Jacob Minnhagen.
För handeln sträcker sig problem längre bort än julhandeln.
– Det har blivit längre ledtider och vi har blivit tvungna att redan i maj lägga order för nästa sommar för det är först in, först ut som gäller. De indikatorer jag fått när jag pratat med leverantörer är att det här problemet kommer att var i minst ett halvår framöver, säger Tobias Jönsson, Äventyrsbutiken Hägglunds.
Prisbilden kommer också att påverkas då frakterna blir dyrare, men allt hamnar inte på slutkunden.
– I vår bransch finns det många andra ställen att hämta hem de pengarna, till exempel så rear vi inte så mycket som tidigare, säger Fredrik Josefsson, Intersport.