Glesbygdsmackar hotas
Krav på att även mindre bensinstationer ska sälja miljövänligt bränsle kan leda till att många försäljningsställen får lägga ned. Mindre fristående bensinhandlare klarar inte de investeringar som redan nästa år krävs för att få sälja drivmedel. -Det här är förödande för landsbygden, säger Hans Lundbäck som driver Shell i Töre.
EN BLIR KVAR. När de nya reglerna som gäller förnyelsebara drivmedel införs om ett år kommer en av bensinstationerna i Råneå att gå i graven, enligt Hans Lundbäck, Svensk Bensinhandel. Antingen blir det OK ...
Foto: Roland S Lundström
Det bränsle som nästan uteslutande erbjuds är för övrigt E 85, den blandning som består av 85 procent etanol och 15 procent bensin.De stora bensinstationerna i de större tätorterna i Norrbotten har alltså redan genomfört förändringen. De har större omsättning och större ekonomiska marginaler. OK Norrbotten erbjuder exempelvis E 85 i alla kommuner utom Jokkmokk.Vad som är mindre känt hos allmänheten är att det inte är de stora bensinbolagen som äger och driver alla bensinstationer. Många är privatägda och agerar bara som återförsäljare åt ett bensinbolag. Franchiseavtal är också vanliga i branchen.Säljer dåligt
Hans Lundbäck i Töre är alltså en av dessa småföretagare och han är dessutom styrelseledamot i Svensk Bensinhandel, en organisation för landets fria företagare i bensinbranschen. Organisationen har 1.400 medlemmar.-Vi har redan investerat i en pump för E 85 och det kostade 460.000 kronor, berättar Lundbäck.Han berättar att försäljningen inte alls har motsvarat förväntningarna och att det är svårt att räkna hem en sådan investering.-Vi säljer inte mer än 1.200-1.300 liter i månaden av E 85. Hans Lundbäck tycker att signalerna från politikerna är otydliga och han tror inte att etanol är den slutgiltiga lösningen på bränsleproblematiken.-Vad är nästa påbud från statsmakterna? Om några år kanske branschen tvingas investera igen för att klara av att leverera något annat drivmedel, säger han.Dålig lönsamhet
Riktigt tufft blir det för de små bensinstationerna från och med den 1 mars 2009, om bara ett år. Då ska alla stationer som säljer mer än 1.000 kubikmeter drivmedel per år kunna erbjuda E 85 (eller andra miljövänliga drivmedel).-Det betyder att nästan alla utom lanthandlarna som har pumpar måste investera, säger Lundbäck.Problemet för de mellanstora och mindre bensinstationerna är att lönsamheten i branschen är dålig och att många inte kommer att klara omställningen.Enligt Ingvar Persson, VD för Svensk Bensinhandel, kan det här innebära att mellan 1.000 och 2.000 bensinstationer, framför allt på landsbygden, kan komma att läggas ned de närmaste åren.Servicen drabbas
Om en bensinstation läggs ned påverkas ofta annan service på orten eftersom många drivmedelsförsäljare åtagit sig att vara ombud för Posten, Apoteket och Systembolaget. Dessutom är många bensinstationer de små orternas livsmedels- och spelbutiker.Enligt Hans Lundbäck kommer Shell i Älvsbyn att tvingas investera i en E 85-anläggning redan i år och han tror att vissa orter som idag har två bensinstationer kommer att få problem.
- I Råneå finns det till exempel två bensinstationer i dag. Någon av dem kommer att åka, säger han.Frys lagen
Hans Lundbäck hoppas att politikerna som sitter i riksdagen ska lyssna på de protester som nu ännu en gång bubblar upp till ytan.-"Frys" lagen och genomför inte de kommande förändringarna innan man vet hur det kommer att se ut med de alternativa drivmedlen framöver.Händer inget så tror Lundbäck att många drivmedelsförsäljare kommer att tvingas sätta sina företag i konkurs.Fotnot: Enligt Svenska Petroleuminstitutet fanns det 2007 totalt 3.701 försäljningsställen för motorbränslen i hela riket. Majoriteten, 1.970, är automatstationer utan bemanning.
E 85 är ett bränsle för personbilar som innehåller cirka 85 procent etanol och cirka 15 procent bensin. Förutom etanol och bensin kan detta bränsle även innehålla denatureringsmedel som exempelvis MTBE och/eller isobutanol. Bensinen i E 85 är bland annat där för att bilarna ska klara kallstarter lättare. På vintern är det högre andel bensin i E 85-blandningen. Energiinnehållet i bränslet är cirka 35 procent lägre, men bränsleförbrukning vid E 85-körning i en vanlig varm bensinmotor ökar bara med cirka 30 procent på grund av i första hand mindre värmeförluster och ett högre oktantal. Etanolmotorn får alltså en högre verkningsgrad jämfört med en bensinmotor och alltså lägre energiförbrukning.Några fördelar E 85 har jämfört med bensin och diesel är:-minskade partikelutsläpp, eftersom etanol inte sotar, -minskade kväveoxid-utsläpp till följd av den lägre förbränningstemperaturen och -kraftigt minskade kolväteutsläpp eftersom de oförbrända resterna av en E 85-driven bil till största delen består av etanol.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!