Gled av landningsbana
En incident inträffade på Kallax flygplats i går förmiddag. Ett SAS-plan med 58 passagerare och fem besättningsmän hade just landat och skulle parkera när det gled av banan och in i ett landningsljus. Planet fick bogseras den sista biten - med förseningar som följd.
En timme och kvart senare skulle det landa på Kallax i Luleå. Vilket det också gjorde, men passagerarna kunde inte lämna planet som förväntat.
När planet hade landat och körde in för att parkera slog halkan till och planet kanade i sidled. Ett hjulpar träffade ett landningsljus och planet fick bogseras in den sista biten med passagerarna kvar ombord.
Utan dramatik
Passagerare berättar att de fick stanna kvar i planet innan de kunde komma in på flygplatsen. Det hela skedde dock helt utan dramatik.
Enligt SAS blev planet cirka 30 minuter försenat till Luleå, fast det egentligen befann sig på flygplatsen i utsatt tid.
Flygplatschefen Lars Karbin bekräftar det inträffade och förklarar att det berodde på halkan.
- Det här skedde alltså inte på själva landningsbanan utan när planet skulle svänga in för att parkera vid bryggorna. Trots att man körde väldigt sakta så gled man lite utanför banan, säger Lars Karbin.
Ulrika Fager, vid SAS presstjänst, berättar att själva landningen gick helt enligt planerna men att det hala underlaget ställde till problem.
- Jag var själv i kontakt med kaptenen i morse och fick då veta att det var en bra landning, men att det hade regnat och var några minusgrader. När man skulle göra en högersväng kom ett hjulpar utanför taxibanan som vi kallar det, alltså banan in till själva gaten. Planet var aldrig ute på gräset, men hjulparet körde på en belysningslampa, säger Ulrika Fager.
Tekniker från Stockholm
Därefter fick flygplanet dras in till gaten och en tekniker flögs upp från Stockholm för att undersöka det. Några skador på planet hittades inte.
Enligt Lars Karbin var underhållet av banan som det skulle.
- Vi har ju tittat på om det var för halt och det var det inte. Men det var underkylt regn och allmänt väldigt halt, så när planet skulle svänga 90 grader gled det och tog med sig ett ljus, säger Lars Karbin.
Tillbudsanmälan
Nu kommer Luftfartsverket att göra en tillbudsanmälan.
- Det görs alltid vid avvikelser från normal hantering, säger Lars Karbin.
Avåkningen medförde lite störningar i eftermiddags flygtrafiken till Stockholm. Avgången som var planerad att komma fram till Arlanda klockan 13.55 kom 14:41 istället och avgången som skulle ha landat 15.35 kom 16.35 istället.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!