Glädjande masugnsbeslut

Masugnen i Luleå kommer att köras minst tre veckor in på nästa år. Däremot stängs en av masugnarna i Oxelösund. Det beslutet togs vid ett möte med SSAB:s ledning på fredag.  Hos facket i Luleå råder glädje och lättnad over att bolaget lyssnat till deras argument.

Foto:

LULEÅ2008-11-22 06:00
Det har varit en vecka av väntan, oro och en flod av spekulationer. Metallfacket på SSAB i Luleå kände sig överraskade av beskedet att SSAB:s ledning undersökte möjligheten att stänga av masugnen i Luleå för att minska produktionen. Finansoron och lågkonjunkturen hade på kort tid raserat efterfrågan på produkterna. SSAB:s ledning har hela tiden sagt att stängningen i Luleå är ett alternativ, men att inga beslut ännu har tagits utöver att man dragit ner produktionen kraftigt i samtliga sina tre masugnar. Fortafrande på fredag hade inte SSAB:s ledning några besked att lämna till media. Däremot har Norrbottens Kuriren fått säkra uppgifter på att ledningen vid ett sammanträde under dagen beslutat att masugnen i Luleå ska köras fram till vecka tre nästa år. Innan det ska ett nytt beslut om fortsättningen tas. Det beslutades också att stänga den ena masugnen i Oxelösund. Den har dragits med produktionsproblem och då passar man på att reparera den. Att låta Luleås masugn gå och stänga den ena i Oxelösund är helt i linje med vad facket i Luleå velat och drivit då man dels sagt att det är för riskabelt att stänga i Luleå och att det är bättre att stänga av en masugn i Oxelösund eftersom man då ändå har båda verken i gång. - Om det är som du säger, så är det mycket glädjande att höra. Bra att ledningen lyssnat på våra argument. Det är ju inte roligt att något av orterna drabbas, men måste man minska produktionen för att anpassa sig till efterfrågan, så är det här det minst dåliga alternativet, säger Tomas Karlsson. Han är nu övertygad om att det inte blir någon stängning i Luleå alls. - Nej, jag tror absolut att vi kommer att köra även efter vecka 3. Vi har klubbens 65- års jubileum på lördag. Det här är ett trevligt besked till oss alla, säger Karlsson lättad. Enligt beslutet ska man köra masugnen i Luleå med reducerad kraft, men det påverkar enligt Tomas Karlson inte alls bemanningen. - Det går inte att minska folk. Vi har redan en låg bemanning och även om man kör med lägre produktion kräver det bemanning under dygnets alla timmar, säger Tomas Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om