Gjorde ett ekonomiskt vägval

Vägverket har tänkt färdigt ? och tänkte ekonomiskt vid vägvalet. För väg 97:s fortsatta uppfräschning väljs ombyggnad av befintlig väg.
Mitträcke och två körfält mot Sunderby sjukhus från Sävast kostar 70 miljoner kronor. Alternativet ger bästa samhällsekonomiska vinsten.

LULEÅ2005-02-11 06:30
Ombyggnaden av väg 97 har börjat med sträckan Gammelstad?Sunderbyn.<br>Vägen får mitträcke. Den breddas på vissa ställen för att ge möjlighet till dubbla körfält mot Sunderby sjukhus och omväxlande ett och två körfält mot Luleå. De jordhögar och urschaktningar som i dag finns vid Sunderbykorsningen blir en planfri korsning vad det lider.<br>För fortsättningen mot Sävast fanns från början fyra alternativ för sträckningen, den så kallade vägkorridoren. Se faktarutan.<br>Det blev en hel del diskussioner om alternativen bland allmänheten. Bland annat agerade krafter inom Sävast byamän för en helt ny dragning längs järnvägen. De presenterade ett eget förslag som pekade på en rad fördelar med modellen.<br>Vägverket har nu bestämt sig. Inte helt överraskande vill man använda sig av nuvarande väg 97 som bas. Valet innebär att vägen får två körfält mot Sunderby sjukhus och omväxlande ett och två körfält mot Boden.<br>De dubbla körfälten mot Sunderbyn byggs för att ge god framkomlighet för akuta ambulanstransporter till sjukhuset.<br>Vägverket anser att lösningen med ombyggnad gör att befintliga vägkapitalet tas tillvara på bästa sätt. Investeringskostnaden är också den lägsta av de fyra alternativen. Alternativet har dessutom högst samhällsekonomisk lönsamhet. För varje krona samhället investerar i vägen fås 2,40 kronor tillbaka i form av minskade trafikeringskostnader.<br> ? Den valda korridoren medför minsta påverkan på natur- och kulturmiljö samt det minsta markbehovet av alternativen, säger Jesper Klefsjö, projektledare på Vägverket Region Norr.<br>Modellen innebär en utbyggnad av parallellvägar, vilket bedöms öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter. När man planerar parallellvägarna ? för trafik som inte kan gå på en mitträckesväg ? utlovar Vägverket nära samråd med fastighetsägare och brukare av marken.<br>Tillika ska utredning göras av den så kallade barriäreffekten av den nya mitträckesvägen.<br>Vägbygget planeras komma igång någon gång efter 2010, enligt ursprungsplanen. Diskussioner har dock förts om förskottering från Luleå och Bodens kommuner i syfte att få igång bygget 2007?2008. Från båda håll anses en modernare väg angelägen, dels ur trafiksynpunkt och dels för att främja samarbete och pendling mellan Boden och Luleå.<br>Vägdirektör Lena Dahlgren säger till Kuriren att hon inte hört något om att dessa planer avancerat.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om