Generösare körtider

I dag tvingas bussförare bryta mot lagen för att hålla tidtabellen. Men nu får bussförare på Connex igenom sina säkerhetskrav, nya tidtabellen för Norrlandskusten har generösare körtider.

LULEÅ2005-06-01 06:30
I januari i år skickade bussförare på Connex linjer längs Norrlandskusten via fackliga ombud in en skrivelse till Länstrafiken, polisen, Vägverket, Rikstrafiken, Connex och Arbetsmiljöverket i Luleå. Bussförarna var oroliga för säkerheten i trafiken. I skrivelsen stod det: ?. . . ett stort mörkt moln i vår vardag är att vi jobbar under orimlig tidspress. För att hålla nuvarande tidtabeller måste man både ha tur och bryta mot gällande fartgränser.? <br>Sedan i höstas har NTF i Norrbotten mätt hastigheten för flera av bussbolagen i länet och funnit att hastigheterna överskrids och att det beror på snäva tidtabeller.<br>Struntade i stopplikten<br>Den senaste mätningen 25 maj på Connex Norrlandsbussar fick Arbetsmiljöverket att skriva ett tillsynsmeddelande till Connex med krav på åtgärder. Hastighetsbegränsningarna 25 maj på sträckan Luleå?Haparanda?Luleå överskreds kraftigt flera gånger. Två gånger kördes bussen ut, utan att stanna för stopplikt. Det förekom att bussen fördes fram 30 km/h för fort på sträckor med högsta tillåtna hastighet på 70 km/h och 50 km/h.<br> ? Det här hände bland annat på sträckor med vägarbeten. Det är horribelt. De skulle ha tappat körkortet, säger Thor Semberg på Arbetsmiljöverket.<br>Bussförarna krävde i sin skrivelse i januari en förändring av tidtabellen för Expressbussen linje 100 mellan Haparanda och Sundsvall och linje 20 som kör gods och passagerare Haparanda?Umeå. Särskilt stressigt upplevde förarna tåganslutningarna i Sundsvall.<br>Fackordförande för lokala fackklubben i Transport, Tapani Valkola, meddelar nu att facket har fått igenom sina krav i en ny tidtabell. Det blir generösare körtider längs Norrlandskusten både på linje 20 och linje 100. Två busshållplatser tas bort, en i Lövånger och en i Gallsäter för att spara tid. <br>Lugnare körningar<br> ? Vi är nöjda med nya tidtabellen. Vi har fått vår vilja igenom när det gäller ändringarna. Det blir lugnare körningar på E 4. Så det är bara att tacka Connex, Länstrafiken och alla bussförare som kämpat för det här, säger Tapani Valkola.<br>Först i måndags fick Länstrafikchefen i Norrbotten, Lars Nilsson Arbetsmiljöverkets tillsynsmeddelande i handen. Där kunde han läsa om de kraftiga hastighetsöverträdelserna.<br> ? Det är en brist i kvaliteten att bryta mot hastigheten. Det är oerhört viktigt att hålla hastigheten på 50- och 70-sträckorna. Där kan det finnas skolor och övergångsställen. Man kanske misstog sig på tidsåtgången när man gjorde den förra tidtabellen. Den nya tabellen är framtagen i en bra dialog med Connex, Länstrafiken och bussförarna, säger Lars Nilsson.<br>Det blir inga liknande förändringar på andra trafiklinjer hos Länstrafiken i Norrbotten, trots att även andra bussbolag kört för fort.<br> ? Där bedömer vi att hastighetsöverträdelserna berodde på den mänskliga faktorn, säger Lars Nilsson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om