Gatan som Telia glömde
Invånarna på Kockvägen i Gammelstad är i princip avskurna från omvärlden. Här fungerar mobiltelefonerna mycket dåligt eller inte alls. - Vi bor i radioskugga och Telia gör ingenting för att hjälpa oss. Nu är vi trötta på att ha det så här, säger Tore Öhman, en av de boende.
BOTTEN, TELIA. De som bor på Kockvägen i Gammelstad kan i princip inte använda sina mobiltelefoner när de är hemma. Längst fram står Jesper och Axel Lejon, bakom dem Axel Lejon, Märta Öhman, Sten Lejon, Gertrud Lejon, Tore Öhman, Hilding Jatko och Rune Andersson.
Foto: Sara Moritz
97:an och drygt en kilometer till E 4. Berget problemet
Gatan som går genom villaområdet heter Kockvägen och i ena änden gränsar det mot Vägverkets gamla anläggning där räddningstjänsten numera håller till och åt andra hållet ligger den så kallade Vattentornskullen. Det är berget som ställer till problem för de boende och för mobiltelefonsignalerna.På berget låg tidigare ett högt vattentorn som försörjde Gammelstad med dricksvatten men när kommunen kopplade ihop Luleå och Gammelstads färskvattennät för ett antal år sedan revs vattentornet.- Det var då problemen började. Det fanns nämligen en mobiltelefonmast på tornet och innan det revs hade vi bra mottagning, berättar Tore Öhman.Tålmodiga
Öhman berättar att han tagit upp saken med Telia men enligt honom vill de inte ens erkänna att masten på vattentornet har existerat.Enligt uppgift är det drygt tio år sedan vattentornet revs men det tog ett tag innan klagomålen började hopa sig.- Vårt tålamod började tryta för 5-6 år sedan, vi norrlänningar är ju tålmodiga, säger Öhman.De senaste åren har han vid upprepade tillfällen kontaktat Telia för att göra dem uppmärksamma på problemet med den i princip obefintliga mobiltelefontäckningen i området.- Jag har ringt, mejlat och försökt kommunicera med Telia via deras hemsida men det har hela tiden handlat om envägskommunikation. De ringer aldrig upp mig eller hör av sig på något annat sätt.Nonchalans
Vid det här laget är Öhman luttrad men han är ordentligt trött på den nonchalans och dåliga kunskap som Telia visat.- En gång när jag ringde och berättade om mina problem frågade personen som var i andra ändan var jag bodde. "Gammelstad", svarade jag. "Var ligger det?", undrade kvinnan. "I Luleå", sade jag. "Var ligger det?", frågade hon återigen. En annan gång när han pratade med Telia kundtjänst fick han en e-postadress. Öhman satte sig ned och skrev ett brev som han mejlade till adressen. - Inget hände men efter ett tag när jag återigen ringde Telia fick jag veta att den avdelning jag mejlat till "inte har några externa kontakter".Växande problem
Öhman berättar att problemen med mobiltelefontäckningen växt med åren, dels för att han och andra bytt till telefoner med nyare teknik och dels för att man börjat använda sina mobiler mer och mer. Numera finns det ju många som bara har en mobiltelefon, inget fast abonnemang.Att föra ett samtal på mobilen hos familjen Öhman är omöjligt, oavsett om man befinner sig inne i huset eller på tomten.- Våra vänner och bekanta som kommer och hälsar på oss tror inte att det är sant. Vi har sämre mottagning än man har uppe i fjällvärlden.Om man står i köket, närmast väggen mot vägen, kan man svara när det ringer i mobilen men samtalet bryts ideligen.- Vi är tvungna att gå ut på gatan för att kunna prata.Öhman berättar att det finns ett 60-tal mobilanvändare på gatan som har problem. Just nu håller han på att samla in namnunderskrifter som ska skickas till Telia. Än har man inte gett upp hoppet.Måste ligga vid dörren
Han berättar hur grannarna gör för att kunna använda sina mobiltelefoner hjälpligt.- En granne har berättat att han får lägga sig ned på golvet vid dörren för att kunna föra ett samtal i sin mobil.För en annan granne blir samtalskvaliteten acceptabel först när man gått ut i groventrén och öppnat ett fönster.Frågan om man ska behöva acceptera den här sortens problem när man bor i en så stor tätort som Gammelstad och året är 2008.Fotnot: Efter att fått en insändare publicerad i Kuriren i februari i år fick Tore Öhman besök av en person från Telia som mätte styrkan i mottagningen både inne i huset och på tomten. Enligt Tore Öhman var resultatet klent. Efter mätningen har ingenting hänt, trots att den person som för Telia Soneras räkning svarade på insändaren lovade att problemet skulle åtgärdas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!