Gata på väg mot stor förändring

Luleåbornas vardagsrum byggs om till finrum.
I höst färdigställs delen Tullgatan-Kyrkogatan i Storgatans ombyggnad.
När allt står klart kring 2010 har 40 miljoner kronor lagts ner.
Då har den förkättrade cykelbanan på gågatan försvunnit. Och björk blivit lind.

LULEÅ2004-10-07 06:30
Det nya och det gamla möts i korsningen Storgatan-Kyrkogatan.<br>På ena sidan skimrar den ombyggda delen i höstsolen. En bred aveny, nya lyktstolpar, gatstenar, nya träd.<br>Ser man åt andra hållet tonar en betydligt dystrare Storgata fram. I alla fall känns det så i jämförelse med den för elva miljoner kronor renoverade delen där arbetena pågått hela sommaren.<br>Luleåborna ska få en fint gaturum att vistas och flanera i. Dessutom anses en attraktiv gata i centrum locka till handel och därvid komplettera Storheden.<br>Etapp 1 är alltså Tullgatan, nära gymnasieskolan, till Kyrkogatan.<br> ? Den blir klar 15 oktober, tillkännager Göran Granqvist, Luleå kommuns tekniska förvaltnings avdelning för projektutveckling, när Kuriren tar en titt på sträckan.<br>Med på färden är även den av Luleå kommun inlejde byggledaren Ulf Hedqvist, Vägverket Konsult. Hans fränder i Vägverket Produktion står för det mer handgripliga arbetet. Både han och Göran Granqvist är påtagligt stolta över slutprodukten.<br>Otrolig yrkeskår<br> ? Och jag känner speciell stolthet över killarna som stått i ur och skur och knackat sten utan att vara irriterade på omgivningen, berömmer Ulf Hedqvist. En otrolig yrkeskår. Det är egentligen de som gjort jobbet och utgjort sista och viktiga länken.<br>Grunden till ombyggnaden från Smedjegatan och västerut är gymnasiebyn. När bussarna fick sin huvudhållplats på Smedjegatan ökade gångtrafikflödet enormt. Pengar lades undan från bygget av gymnasiebyn för att skapa ett säkert och fint gångstråk dit.<br>Den stora ungdomliga strömmen är också orsaken till inrättandet av trafikljus i korsningen Rådstugatan-Storgatan.<br> ? Inte för att stoppa trafiken, utan för att stoppa de gående så att trafiken kommer fram, klargör Göran Granqvist.<br>Värme i backen<br>I Rådstugatans backe ner mot Norra hamnen finns sedan tidigare värmeslingor i gatan som nu kopplas in. Problem kan annars uppstå vid halka när bilarna ska starta i backen efter stopp vid trafikljusen.<br>Etapp 2 leder från Kyrkogatan till Smedjegatan.<br> ? Vi hoppas få börja projektera i höst för etappen som kostar tolv miljoner kronor, säger Göran Granqvist. Och därmed kan det bli byggstart till våren.<br>Grundarbetet är redan gjort med en plan som omfattar Storgatan. Strävan är viss likformighet med enhetligt utseende på bänkar, belysningsstolpar, cykelställ, räcken och annat.<br>Samtidigt får varje avsnitt sin egen karaktär, se separata faktarutor.<br>En speciell plattsättning på gångstråken ger synskadade en linje att hålla sig till vid promenad på Storgatan.<br> ? Vi har haft samarbete med handikapporganisationerna, berättar Göran Granqvist. Och vi har generellt sett haft en väldigt fin dialog med alla, exempelvis fastighetsägare och näringsidkare, tillägger han.<br>Cykelbanan skrotas<br>Från Smedjan och österut skrotas den omdiskuterade cykelbanan. Där kommer kategorierna cyklister och fotgängare att få samsas.<br> ? Vår förhoppning är att de som cyklar gör det i mittzonen.<br>När Storgatan görs om tas björkarna bort. Strävan i kommunen är en mix av träslag och inte bara att plantera björk. Lindar anses vackra och dessutom finns omtanke om björkpollenallergiker.<br>Smedjegatan och Storgatan får därför lindar som gröna inslag.<br>Vid sidan av Storgatan byggs också Rådstugatan om och får cykelbanor ner mot Sandviksgatan. Tidigare har bara trottoar funnits.<br>Har allt blivit som du trodde och hade i huvudet från början?<br> ? Ja, jag har några års erfarenhet och hade en rätt klar bild från början, förklarar Göran Granqvist. Och hittills har kritiken bara varit positiv.<br>Vad har varit svårast att få till?<br> ? Underarbetet. På norra sidan måste allt vara klart nere i backen och fungera innan plattorna läggs. Här ska ner belysningskablar, markvärmeslingor, styrkablar. Södra sidan har varit lättare. Bara att justera till befintliga ytan och lägga plattor.<br>Högprioriterat område<br>Kommunalrådet Karl Petersen understryker att Storgatan är ett högpriorierat område i budgeten.<br> ? Vi har en gryende handel i Luleå och vi har mycket stora förutsättningar för stark tillväxt. Då måste både Storheden och centrum hänga med i utvecklingen.<br>Staden kommer att förskönas genom Kulturhuset och det har blivit bra ordning på Smedjegatan, menar Karl Petersen.<br> ? Storgatan är kvar. Nästa år tar vi sträckan fram till Smedjegatan och vi bör absolut vara framme vid Prästgatan 2008?2010.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om