Gänget bakom nya Kuriren

Nya Kuriren är fler, fräschare och färggladare.  - Lite pirrigt, men oerhört stort, säger chefredaktör Mats Ehnbom om den "lilla" tidningen i två delar.

Fixade tabloid. Överst från vänster Klas Hallvarez, Ole Munk, Jan-Erik Thelénius, nedre raden Kicki Linna och Maj Ribergård har skapat Norrbottens-Kurirens nya utseende. Foto: PETRA ISAKSSON

Fixade tabloid. Överst från vänster Klas Hallvarez, Ole Munk, Jan-Erik Thelénius, nedre raden Kicki Linna och Maj Ribergård har skapat Norrbottens-Kurirens nya utseende. Foto: PETRA ISAKSSON

Foto: PETRA ISAKSSON

LULEÅ2009-02-02 06:00
Så var det gjort, Norrbottens-Kurirens andra omgörning av formatet. 1970 var första då Kuriren gick från fullformat till vad som då var det lilla formatet, berliner. - Det här är riktigt stort historiskt och framför allt viktigt för tidningen. Naturligtvis kommer inte formatet och den nya layouten i sig att innebära att tidningens innehåll blir bättre. Men genom det här tvingas vi, och även inspireras vi, att jobba mer med innehållet och att ha bättre spännvidd mellan långt och kort. Vi har ju redan sedan sex-sju år satsat på olika djupare journalistiska grepp som fallit mycket väl ut och det arbetet fortsätter, säger Norrbottens-Kurirens chefredaktör Mats Ehnbom. Allt i färg
- Bara genom att bli tabloid kan vi konkurrera på ett annat sätt. Det är väldigt många som de senaste åren tyckt om Kuriren, men som sagt att den är för stor. I dag är ju också majoriteten av alla dagstidningar tabloid. Det var förr eller senare ett måste för oss. Dock kommer det att ta en tid innan trycket är perfekt, för pressen behöver justeras eftersom, säger Mats Ehnbom. Intern kompetens
I Kurirens projektgrupp ingår Jan-Erik Thelénius, Kicki Linna, Klas Hallvarez och Anna Fantenberg som också bistått projektgruppen. - Det är en oerhörd styrka med denna stora kunskap som vi har internt och jag vill verkligen lyfta på hatten för alla som jobbat med omgörningen. Vi har heller inte velat lämna ifrån oss allt jobb utan tvärtom velat göra mycket själva för att inte förlora Norrbottens-Kurirens själ, säger han. Ole Munk och Maj Ribergård på Ribergård & Munk, konsulter från Danmark som gjort om 40-50 olika tidningar i Skandinavien, har varit bollplank, "djävulens advokater" och ett generellt stöd till projektgruppen under drygt ett års tid. - Vi är mycket nöjda med deras roll och insats. Någon gång har vi fått ta ordentliga omtag efter att de tyckt till. Det har varit jobbigt då och då, men framför allt har det varit nyttigt och det har i slutänden blivit riktigt bra, säger Norrbottens-Kurirens chefredaktör Mats Ehnbom.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om