Signalställverket på bangården i Luleå beskrivs ha passerat sin tekniska livslängd. Det är Trafikverkets egna ord i den nya nationella transportplanen fram till 2025.
Trots det saknas pengar till ett nytt ställverk i planen. "Helt orimligt" menar Luleå kommun i sitt yttrande över transportplanen.
– Vi säger att ställverket måste förnyas och moderniseras. Det bygger på gammal teknik som kräver kompetens och reservdelar som är på väg bort, säger kommunalrådet Karl Petersen.
Kommunen menar att ett fungerade ställverk är oerhört viktigt både för länets transporter. Ett haveri får svåra effekter för tågtrafiken både på Stambanan och Malmbanan.
– Ställverket är en mycket svag länk, säger Petersen.
Yttrandet togs av politikerna i plan- och tillväxtutskottet och stöds av oppositionen.
– Hela näringslivet i Norrbotten är beroende av att ställverket fungerar, säger Anders Josefsson (M).
Trafikverket håller delvis med. Rikard Granström, projektledare för underhållet, medger att ställverket i Luleå är gammalt och bygger på en föråldrad teknik jämfört med de nya datoriserade ställverken.
– Det börjar bli svårt att få tag på reservdelar. Men än fungerar det utmärkt även om det överlevt designad livslängd, säger han.
Ett nytt ställverk är en stor investering, summan hundratals miljoner kronor figurerar. Men det är inte därför ställverket saknas i den nationella transportplanen förklarar Håkan Äijä, enhetschef för underhållet. Det finns en annan plan för att successivt byta ut gammal teknik mot ny.
– Den är kopplad till införandet av signalsystemet ERTMS, det system som finns på Botniabanan och som snart är igång på Haparandabanan, säger Äijä.
Det signalsystemet ska även införas på Malmbanan och Norra stambanan.
– På Malmbanan planeras arbetet börja 2018 och ska vara klart 2021. Och i samband med det behöver ställverket bytas ut, det är inte anpassat till den nya tekniken, säger Håkan Äijä.