Gammal segelbåt angör brygga

Hon är 67 år gammal men rör sig som en fisk.
Humprey Bogart har druckit drinkar i hennes kajuta och i OS 1936 tog skeppet Roland von Bremen även guldmedalj.
Nu i dagarna seglar hon omkring i skärgården i Luleå.

LULEÅ2003-08-02 06:30
Det är trots allt snart 70 år sedan hon byggdes. Men ännu imponerar Roland von Bremen på både åskådare och seglarfolk när hon ligger nere i södra hamn. <br>Det är ett magnifikt skepp på 18 meter och med så mycket som 140 kvadratmeter segel. <br> ? Hon rör sig som en fisk och är underbar att segla med. Många erfarna seglare som har seglat med allt möjligt och sedan följt med henne ut säger att ingenting är likadant, berättar den stolta skepparen Andreas Jüttner.<br>I tre år har de tre tyskarna Andreas Jüttner, Jochen Klinker och Alexander Steinbrecht ägt skeppet. <br>Innan dess hyrde de den anrika Roland von Bremen i nio år.<br> ? En sådant här skepp har en speciell atmosfär och tradition. Det går inte att jämföra med moderna båtar, säger Andreas Jüttner.<br>Skepparen Andreas plockar entusiastisk fram en pärm med artiklar och en med foton och berättar om skeppets historia. <br>Historien kring Roland von Bremen startade redan på 1930-talet i Tyskland. Det skulle vara OS i Berlin och Heinrich Gruber var mannen som tog fram en helt ny båt för OS-seglingen över Atlanten på båtvarvet Burmester vom Stapel.<br>En tävling som gick mellan Bermuda och Cuxhaven ? och som Roland von Bremen vann.<br> ? När hon vann den seglingen vägde hon 25 ton och var väldigt nedbantad och racinganpassad. Nu väger hon kanske 31?32 ton och är inte lämpad för tävling, säger Jochen Klinker.<br>Krigsplacerad<br>När andra världskriget sedan bröt ut hade hon skeppats över till USA. Där blev hon gråmålad och fick krigsplacering under namnet Condor i amerikanska kustbevakningens tjänst.<br>Från det klarade hon sig helskinnad och efteråt blev Roland von Bremen omgjord till lyxbåt och återfick sitt namn.<br> ? Hon köptes av några miljonärer och renoverades om helt 1947. Då satte man in en motor också, säger Andreas Jüttner och bläddrar fram till några gamla artiklar.<br>En av de mer originella ombyggnationerna är den öppna spis som monterats in i kabyssen. Två vattentoaletter byggde man också in som numera fungerar felfritt igen efter viss renovering.<br> ? Det var ett ordentligt jobb, säger Jochen Klinker, skeppets ingenjör, och skakar på huvudet.<br>Men fortfarande behöll skeppet sina seglingsegenskaper.<br> ? Ägarna tillhörde en rik yachtklubb där även Humpfrey Bogart var med. De brukade tävla mot varandra eftersom han hade en liknande båt. Men Bogart vann aldrig, berättar Andreas Jüttner och ler.<br>Däremot brukade han ibland enligt säkra källor komma över till båten och ta sig en drink lite då och då efter seglingarna.<br>Olika ägare<br>Efter det har skeppet haft sina turer både fram och tillbaka bland olika ägare. En sväng till Sverige på 1960-talet hann hon också med innan Roland von Bremen hittade sig tillbaka till Tyskland.<br>Numera är hennes hemmahamn Kiel.<br>Det är därifrån hennes resa gått även den här gången.<br> ? Hon lämnade Kiel den 27 juni och kommer att vara tillbaka den åttonde september igen. Men eftersom vi alla bara har en semesterperiod på tre-fyra veckor så är vi fem grupper som seglar henne en bit i taget för att det ska gå, säger Andreas Jüttner och kliar sig på hakan.<br>På söndag ska de upp till vändpunkten Haparanda innan hemresan tillbaka till Kiel som nås den åttonde september. <br>Totalt en vecka har de tänkt stanna i Luleå. Men Luleås skärgård ser ändå ganska liten ut för atlantseglaren Roland von Bremen. <br>Hon verkar trivas ganska bra i solskenet, men hennes och besättningen längtar litegrann åt andra ? större äventyr. <br> ? Jag skulle vilja åka till Cuba. Vackra kvinnor och god Rom har jag hört. Fast de vackraste kvinnor jag sett hittills finns nog i Luleå. Wow, säger skepparen Andreas och skrattar.<br><br>niklas.ylinenpaa@kuriren.com<br>0920/375 00
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om