Utanför lägenheten som Jimmie Star delar med sin pojkvän är det ännu lugnt, men inte länge till.
– Det ligger en skola inte långt härifrån, så under skoltid är det väldigt mycket spring. Det plingar på dörren konstant, men jag öppnar inte. Ger man en person en chans berättar de för sina vänner och så blir det värre, säger Jimmie Star.
Jimmie Star är förstås ett artistnamn; egentligen heter han Jim. Efternamnet håller han hemligt – det är helt enkelt så försvinnande få som heter så att det skulle bli svårt att ha ett privatliv om det kom ut.
Fans har han nämligen ganska gott om. När den här artikeln skrivs har Youtubekanalen Jimmie Star drygt 71 000 följare. Hans videor har setts över åtta miljoner gånger.
– Det är så konstigt – man märker det inte riktigt, för på datorn är det bara en siffra: ”Okej, den här månaden har en och en halv miljon sett mina videor”. Men i juni var jag i Stockholm och hade en meet and greet i Kungsträdgården, och det kom 10 000 människor. Då började jag fatta. Det var så mycket människor, det går som inte att ta in.
Jim publicerar videor tre dagar i veckan, där ungefär en dag går åt till att planera, filma och redigera varje klipp. Men det är viktigare att han producerar något han kan vara stolt över än att videorna läggs ut helt enligt schemat.
– Jag kan göra i stort sett vad som helst: testa äta konstig mat, prova hundra lager smink eller sitta och vara djup i någonting. Det är mest humorinriktade videor – det funkar inte alltid, men jag försöker vara någorlunda rolig, säger Jim.
Skillnaden mellan Jim och det spexande energiknippet Jimmie Star är egentligen inte så stor.
– Jag är väldigt galen, men snäppet lägre. Jag kan ju prata normalt, men på Youtube måste det hända grejer för att hålla tittarna intresserade. Det är jag med en energidryck, typ, säger Jim.
Oftast är videoämnena lättsamma – Jimmie provsmakar och spottar ut burkskinka, Jimmie testar glitterskägg, Jimmie misslyckas med att baka en regnbågstårta – men där finns också ett allvar. Tonårens självskadebeteende, relationen till pappan som gick sönder när Jim kom ut, tankar kring kroppsuppfattning och mat.
– Jag berättar i stort sett allt, för jag tror det är det som folk gillar. Jag tycker inte att man ska skämmas över någonting. Jag vet att jag är lite större i kroppsbyggnaden, och då kan jag göra något av det i stället för att försöka dölja det: ”Kolla min mage i dag” eller så – något som folk inte förväntar sig ska ske.
På ett sätt började allt med Jeffree Star. Jim hade velat bli makeupartist sedan barnsben, och den största förebilden var just den amerikanske internetkändisen och makeupartisten Jeffree Star, känd bland annat för för hur han trotsade könsroller med sitt hår, sitt smink och sin stil.
– Han vågade vara någonting som det inte fanns så mycket av då. Namnet Jimmie Star har hängt med länge för att han var en så stor inspirationskälla, säger Jim.
Jim växte till stor del upp i Gällivare, men har aldrig känt sig hemma där. Han stack ut för mycket. Som 17-åring hoppade han av gymnasiet, stack till kärleken vid kusten – och blev kvar.
– Jag var ganska rebellisk när jag var yngre, ville mer än vad som fanns i Gällivare. Folk har alltid tyckt att vissa saker jag gör är konstiga – som det här, att försöka med Youtube. Oftast bevisar jag att det går om man bara vill.
Den första videon – ”Saker du inte ska fråga en bög” – laddade Jim upp på Youtube 2013, men först för ett och ett halvt år sedan började satsningen. Butiken han jobbade i lades ner, och han bestämde sig för att testa.
– Jag satte upp mål: Når jag så här många följare och tittare inom en viss tid så satsar jag på det här, och jag nådde dem innan jag ens hunnit tänka tanken klart. Det trodde jag inte när jag satt där i februari förra året, att det här skulle vara mitt jobb nästa sommar.
Youtube slukar minst lika mycket tid som ett vanligt nio till fem-jobb. Utöver själva filmandet går mycket tid åt att svara på mejl, sköta övriga sociala medier – ett måste för en youtuber – och resa runt för att medverka i diverse produktioner och Youtubesammanhang.
Jimmie Stars största målgrupp mellan 18 och 24 år, men det är inte alltid det märks. Det är i stället de yngre – såväl tjejer som killar – som sprider hajpen om killen med sminket och de ständigt skiftande hårfärgerna.
– Ibland kommer det fram någon i min egen ålder och då känner jag ”Gud vad roligt”. Jag kan stå och prata med den människan i typ en kvart för att jag tycker att det är så kul, säger Jim.
Det är också de yngre som ibland kan kliva över gränsen – ringa på hemma, smygfota eller tränga sig på i privata sammanhang. Han försöker ta sig tid för alla, men månar samtidigt om sitt privatliv.
– Ser du mig när jag går någonstans är det ju bara att komma fram, men om jag är på privat område, typ i en husvagn eller hemma hos någon, då vill jag vara ifred.
Vid ett besök på Pite havsbad samlades flockar av nyfikna människor runt just en husvagn eftersom de sett att Jim satt i förtältet.
– Sådana gånger kan man känna sig lite i vägen. Därför lägger jag inte ut vart jag ska på sociala medier, och vissa saker kan vara svårare att gå på. Till exempel skulle jag inte få för mig att gå på Gröna lund bara sådär – det måste i så fall vara med någon som vet att det kan komma fram många som vill ta bilder, säger Jim.
Samtidigt är det de unga fansen som är mest aktiva i den lilla internetfamilj som Jim kallar för #TeamKompisar. Namnet kommer av frasen "Hej kompisar!" som inleder varje Jimmie Star-video, men har en djupare betydelse.
– Jag ser det som att vi är vänner, vi håller ihop och stöttar varandra. Om någon skriver på min Instagram att de mår dåligt, då ställer andra upp och frågar om de behöver prata. De blir vänner för att de följer mig. Det är ju väldigt fint, säger Jim.
Han beskriver #TeamKompisar som en familj man ska känna sig välkommen till och kunna öppna sig för, där en hjälpande hand aldrig är långt borta.
– Eftersom jag är så öppen med min sexuella läggning och allting vill jag att det på något sätt ska bilda en trygghet för många yngre som är rädda för att vara öppna. Kan han, så kan jag.
I höst väntar en turné för Jim: Tubecon Sverige. Några dussin youtubers besöker åtta städer, från Luleå i norr till Helsingborg i söder. Tidvis kommer han att vara på resande fot mer än han är hemma – det blir alltmer ohållbart att bo kvar i Luleå – men han ser ändå fram emot hösten.
– Det är något nytt att fara och träffa människor på ställen man aldrig varit, dit man normalt inte åker – Gotland, Helsingborg... och det är jättekul att något händer här hemma. Då kan människor jag känner som inte förstår vad det är jag gör när jag åker i väg komma och se vad det är, säger Jim.
Fyra timmar av kramande och selfies?
– Ja, man är lite slut efteråt och har lite ont i käkarna. Man vill inte prata med någon, sätter sig bara ner och hör inte ens ljuden bredvid för att man har varit så fokuserad. Men det är mysigt, det är roligt.