Fyrfilig E4 slutade med enkelspår

Trafikverkets arbetsplan säger fyra filer på E4 och bredare bro. Så blev det inte.

SÅ BLEV DET. E4 blev smalare än planerat vid nya trafikplatsen i Ersnäs.

SÅ BLEV DET. E4 blev smalare än planerat vid nya trafikplatsen i Ersnäs.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2014-04-12 07:00

De tyngsta delarna av projektet är avklarade. I arbetsplanen redovisas kilometervis med fyrfilig väg, två plus två körfält, precis som på sträckan norr om Ersnäs.

Bron över Aleån ska breddas till 16,5 meter.

Arbetsplanen presenteras alltjämt i detalj på Trafikverkets hemsida.

Någonstans på vägen smalnade vägen.

Bron över ån breddades inte. Nya vägsträckningen får ett plus ett körfält, bredare på påfarterna.

Länsstyrelsens tillväxtenhet undersöker förfarandet.

Ersnäsbon Björn Lindström välkomnar trafikplatsen men anser att Trafikverket fintat bort norrbottningarna.

– Regionen och byn har blivit lurade. Vem har fattat beslutet om ändringarna, och varför? De har ju tagit fram en marklösning som påverkar de som bor här och äger mark. Har för mycket mark tagits i anspråk? Är bullermätningen riktig? Det blir ju rättsosäkert om en myndighet presenterar ett underlag och sedan levererar ett annat resultat, säger Björn Lindström.

Han och hustrun har fått släppa till mark till projektet. Ett antal cembratallar strök med. Ett oönskat bullerplank sattes upp och utgör utsikt. Utan samråd, hävdar han.

Fyrfiligt mellan Piteå och Luleå har framhållits som ett sätt att underlätta arbetspendling.

– Piteå kommun och företag ville att Trafikverket skulle förlänga den fyrfiliga vägen bortom Piteå så att den även omfattar sträckan Bonäset-Norrfjärden. Det blev nej, vår region är i strykklass, säger kommunalrådet Peter Roslund.

Ersnäsprojektet bantades av kostnadsskäl, uppger projektledaren Andreas Asplund, Trafikverket.

– Det togs på regional nivå i samråd med huvudkontoret. Ett internt beslut. Av framkomlighetsskäl är det inte nödvändigt att ha fyrfilig väg nu, och det är inte nödvändigt av säkerhetsskäl, säger han.

Det här fick nog inte byborna veta men framkomlighet och restid påverkas inte, uppger han. Oavsett om verket valt att planera för ett plus ett körfält så hade samma mark tagits i anspråk. Vad gäller den uteblivna bron över Aleån blir ingreppet nu mindre.

Finns det synpunkter på bullerplank får Trafikverket ta en diskussion om dem, säger han vidare.

Skulle behov av fyrfilig väg bedömas finnas kan breddning ske med ett par meter på vardera sidan utan att behöva bygga om nya bron över E4, uppger Andreas Asplund. Gamla bron över Aleån är däremot för smal.

Projektet som blev av kostade 45 miljoner kronor. Fyrfiligt hade kostat ytterligare 10-15 miljoner kronor, uppger han.

Så står det

Smalare E4

Beslutet om att krympa E4 fattades enligt projektledningen 2008.

Kuriren har tillgång till ett PM daterat 13 mars 2013 där ändringen behandlas hos Trafikverket och betraktas som "en oväsentlig avvikelse".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om