Fylla bakom flertalet dödsolyckor

Nästan tre av fyra skoterförare som under de senaste 30 åren dog i olyckor i norra Sverige var berusade.
Merparten av dessa låg över gränsen för grovt rattfylleri.
Det visar en stor undersökning som gjorts på rättsmedicinska enheten vid Umeå universitet.

LULEÅ2003-12-17 06:30
Det är docent Mats Öström, som finns inom institutionen för samhällsmedicin och rehabiliteringsmedicin vid nämnda enhet, som utfört studien. Den publiceras inom kort.<br>Han har studerat dödsfall i samband med skoterkörning i norra Sverige under perioden 1973?2003. Det gäller länen Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland.<br>Under perioden omkom 195 skoteråkare. I snitt blir det sex?sju dödsolyckor per år.<br>Detta ger vid handen att antalet dödade vid snöskoterkörning är tredje största gruppen omkomna i trafiken inom kategorin olyckor med fordon. Före ligger personbilsolyckor och olyckor där fotgängare dör.<br>Mats Öström finner att merparten av skoterolyckorna med dödlig utgång inträffar i mörker. Hälften av olyckorna sker på sjöar.<br>Vanligaste olyckstypen är när skoterföraren kör genom isen eller ut på öppet vatten. <br>Män dominerar bland dödsoffren. Medelåldern är 40 år.<br>68 procent av de omkomna var alkoholpåverkade. Medelkoncentrationen i blodet låg på 1,7 promille. Av undersökningen framgår också att 90 procent av de påverkade låg över gränsen för grovt rattfylleri, det vill säga 1,0 promille.<br>Alkohol och hög fart var viktigaste faktorerna till dödliga utgången av olyckorna.<br>Kartläggningen av dödsolyckorna ska användas som underlag för åtgärder som är olycks- och skadeförebyggande.<br>Vägverket Region Norr understryker att skoteråkarna måste se upp för osäkra isar och att man medtar bästa möjliga säkerhetsutrustning även vid kortare skoterturer.<br>Mobiltelefon ? gärna vattentät, hjälm, flytoverall, extra värmeplagg och isdubbar är utrustning som kan rädda liv.<br>Hittills i vinter har ingen skoterolycka med dödlig utgång inträffat. Den milda vintern med snöbrist har hämmat allt skoteråkande.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!