Fullt hus nÀr Löwengrip kom till stan

Isabella Löwengrip började blogga som 14-Äring, i dag har bloggen över 1,3 miljoner lÀsare i veckan. Dessutom har hon 50 anstÀllda och bolag som omsÀtter 100 miljoner kronor. I dag Àr hon pÄ plats i LuleÄ och ger NMW:s besökar sina bÀsta företagartips.

Isabella Löwengrip och Ronny Olovsson, Vinter, pÄ scenen i Kulturens hus.

Isabella Löwengrip och Ronny Olovsson, Vinter, pÄ scenen i Kulturens hus.

Foto: Jessica Tervaniemi

LuleÄ2018-02-08 14:40

Det Àr fullsatt i stora salen pÄ Kulturens hus nÀr Isabella Löwengrip gör entré pÄ scenen under NMW. Hon började förelÀsa som 18-Äring och har varit i LuleÄ och förelÀst förut.

Isabella Löwengrip berÀttar hur allt startade, för drygt tio Är sedan.

– Dagboksskrivande har alltid funnits med mig, Ă€nda sedan jag lĂ€rde mig att skriva. Det blev naturligt för mig att hitta ett digitalt sĂ€tt att ha den hĂ€r dagboken pĂ„. NĂ€r jag var 14 Ă„r 2005 fanns det inte sĂ„ mĂ„nga bloggar. Alex Schulman var mest kĂ€nd, men det dröjde inte sĂ„ lĂ€nge innan jag gick om honom, sĂ€ger hon.

Hon blev en av de allra första influencers, egentligen redan före begreppet var myntat.

– Influencer har blivit ett ord man slĂ€nger sig med, ibland har det eller ordet bloggare fĂ„tt en negativ klang. Det hĂ€r Ă€r mĂ€nniskor som Ă€r extremt duktiga pĂ„ att kommunicera online. Var tredje tjej under 25 i Sverige hade en blogg Ă€r det var som störst. SĂ„ Ă€r det inte i dag, det kommer med Ă„ren bli fĂ€rre och fĂ€rre, men samtidigt finns det de som blir större och större. Det hĂ€r Ă€r precis i startfasen av nĂ„got som kan bli vĂ€ldigt stort och vĂ€ldigt viktigt, sĂ€ger Isabella Löwengrip.

I dag Àr de tio personer som jobbar med hennes alla kanaler för att nÄ ut, som nu Àven vÀxer internationellt och Àr översatta till olika sprÄk.

– Vi Ă€r större Ă€n Expressen online. NĂ€r man pratar om influencer tĂ€nker man unga tjejer som gör nĂ„got. Jag Ă€r trött pĂ„ det, jag har byggt hela min bolagsfamilj via kanaler och tror det Ă€r fler som kommer gĂ„ den vĂ€gen. Du fĂ„r en otrolig nĂ€rhet till dina konsumenter, du ser pĂ„ en gĂ„ng vad som funkar och vad som inte gĂ„r.

Dina följare blir din fokusgrupp?

– Ja, vi jobbar med över en miljon tyckare, vi fĂ„r flera tusen svar inom nĂ„gra minuter om vad som funkar. Det gör i sin tur att vi inte tar fram produkter som inte sĂ€ljer. NĂ€r det Ă€r hĂ„rd konkurrens och svĂ„rt att komma igenom bruset, dĂ„ mĂ„ste du ha byggt upp en storytelling, en historia om vad du gör. Det Ă€r det som Ă€r viktigt i vĂ„ra kanaler, att fĂ„ följa en produkt frĂ„n dess att den skapas.

Isabella Löwengrip brinner för entreprenörskap och att dela med sig av sina erfarenheter till andra.

– Kvinnor Ă€r duktiga pĂ„ nĂ€tverk bĂ„de privat och online, vi hjĂ€lper varandra att vĂ€xa tillsammans. Framförallt gör vi det till en business. MĂ„nga som startat företag gör det i liten skala. Min dröm Ă€r att fĂ„ kvinnor att starta stora bolag. Är man vĂ€ldigt duktig pĂ„ att vara en influencer, duktig pĂ„ att lĂ€ra kĂ€nna sina kunder, dĂ„ har man all möjlighet att bygga vĂ€ldigt stora bolag pĂ„ kort tid. Det Ă€r nĂ„got jag ser fram emot att följa.

Hennes tips till andra som vill lyckas digitalt Àr att hela tiden vara i förÀndring.

– Fundera inte sĂ„ mycket över hur du ska bli bĂ€st pĂ„ Facebook eller Instagram, för kanalerna kommer alltid att Ă€ndras. Fundera pĂ„ kĂ€rnan istĂ€llet, det du Ă€r bra pĂ„. Skapar du tydlighet i det du kommunicerar blir det ocksĂ„ lĂ€ttare att förflytta din publik.

– MĂ„nga influencers Ă€r experter pĂ„ nĂ„got, den hĂ€r expertisen ska du anvĂ€nda dig av. Du mĂ„ste alltid konkurrera med vĂ€ldigt mĂ„nga andra, att bli duktig pĂ„ nĂ„got specifikt hjĂ€lper dig att sticka ut. Det viktigaste om du ska bygga bolag online Ă€r ocksĂ„ att ha en kommunikation med dina följare. NĂ€rvaron Ă€r inte bara en envĂ€gsdialog, den Ă€r frĂ„n bĂ„da hĂ„ll, och den Ă€r a och o nĂ€r det kommer till att bygga bolag, sĂ€ger Isabella Löwengrip.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om