Det Àr fullsatt i stora salen pÄ Kulturens hus nÀr Isabella Löwengrip gör entré pÄ scenen under NMW. Hon började förelÀsa som 18-Äring och har varit i LuleÄ och förelÀst förut.
Isabella Löwengrip berÀttar hur allt startade, för drygt tio Är sedan.
â Dagboksskrivande har alltid funnits med mig, Ă€nda sedan jag lĂ€rde mig att skriva. Det blev naturligt för mig att hitta ett digitalt sĂ€tt att ha den hĂ€r dagboken pĂ„. NĂ€r jag var 14 Ă„r 2005 fanns det inte sĂ„ mĂ„nga bloggar. Alex Schulman var mest kĂ€nd, men det dröjde inte sĂ„ lĂ€nge innan jag gick om honom, sĂ€ger hon.
Hon blev en av de allra första influencers, egentligen redan före begreppet var myntat.
â Influencer har blivit ett ord man slĂ€nger sig med, ibland har det eller ordet bloggare fĂ„tt en negativ klang. Det hĂ€r Ă€r mĂ€nniskor som Ă€r extremt duktiga pĂ„ att kommunicera online. Var tredje tjej under 25 i Sverige hade en blogg Ă€r det var som störst. SĂ„ Ă€r det inte i dag, det kommer med Ă„ren bli fĂ€rre och fĂ€rre, men samtidigt finns det de som blir större och större. Det hĂ€r Ă€r precis i startfasen av nĂ„got som kan bli vĂ€ldigt stort och vĂ€ldigt viktigt, sĂ€ger Isabella Löwengrip.
I dag Àr de tio personer som jobbar med hennes alla kanaler för att nÄ ut, som nu Àven vÀxer internationellt och Àr översatta till olika sprÄk.
â Vi Ă€r större Ă€n Expressen online. NĂ€r man pratar om influencer tĂ€nker man unga tjejer som gör nĂ„got. Jag Ă€r trött pĂ„ det, jag har byggt hela min bolagsfamilj via kanaler och tror det Ă€r fler som kommer gĂ„ den vĂ€gen. Du fĂ„r en otrolig nĂ€rhet till dina konsumenter, du ser pĂ„ en gĂ„ng vad som funkar och vad som inte gĂ„r.
Dina följare blir din fokusgrupp?â Ja, vi jobbar med över en miljon tyckare, vi fĂ„r flera tusen svar inom nĂ„gra minuter om vad som funkar. Det gör i sin tur att vi inte tar fram produkter som inte sĂ€ljer. NĂ€r det Ă€r hĂ„rd konkurrens och svĂ„rt att komma igenom bruset, dĂ„ mĂ„ste du ha byggt upp en storytelling, en historia om vad du gör. Det Ă€r det som Ă€r viktigt i vĂ„ra kanaler, att fĂ„ följa en produkt frĂ„n dess att den skapas.
Isabella Löwengrip brinner för entreprenörskap och att dela med sig av sina erfarenheter till andra.
â Kvinnor Ă€r duktiga pĂ„ nĂ€tverk bĂ„de privat och online, vi hjĂ€lper varandra att vĂ€xa tillsammans. Framförallt gör vi det till en business. MĂ„nga som startat företag gör det i liten skala. Min dröm Ă€r att fĂ„ kvinnor att starta stora bolag. Ăr man vĂ€ldigt duktig pĂ„ att vara en influencer, duktig pĂ„ att lĂ€ra kĂ€nna sina kunder, dĂ„ har man all möjlighet att bygga vĂ€ldigt stora bolag pĂ„ kort tid. Det Ă€r nĂ„got jag ser fram emot att följa.
Hennes tips till andra som vill lyckas digitalt Àr att hela tiden vara i förÀndring.
â Fundera inte sĂ„ mycket över hur du ska bli bĂ€st pĂ„ Facebook eller Instagram, för kanalerna kommer alltid att Ă€ndras. Fundera pĂ„ kĂ€rnan istĂ€llet, det du Ă€r bra pĂ„. Skapar du tydlighet i det du kommunicerar blir det ocksĂ„ lĂ€ttare att förflytta din publik.
â MĂ„nga influencers Ă€r experter pĂ„ nĂ„got, den hĂ€r expertisen ska du anvĂ€nda dig av. Du mĂ„ste alltid konkurrera med vĂ€ldigt mĂ„nga andra, att bli duktig pĂ„ nĂ„got specifikt hjĂ€lper dig att sticka ut. Det viktigaste om du ska bygga bolag online Ă€r ocksĂ„ att ha en kommunikation med dina följare. NĂ€rvaron Ă€r inte bara en envĂ€gsdialog, den Ă€r frĂ„n bĂ„da hĂ„ll, och den Ă€r a och o nĂ€r det kommer till att bygga bolag, sĂ€ger Isabella Löwengrip.