Full rulle i skärgården
Förra sommaren var en riktig höjdare för turbåtstrafiken i Luleå skärgård. Antalet påstigningar ökade med 300 procent. Trots att vädergudarna inte direkt varit på norrbottningarnas sida ser det ut att bli en bra säsong även detta år. - Jag hoppas det ska öka ännu mer, säger Göran Wallin, avdelningschef för skärgård och friluftsliv på fritidsförvaltningen.
styr skutan. Kaptenen på Kungsholm som kör ut Luleåborna i skärgården. Foto: Josefin Wiklund
Foto: Josefin Wiklund
Göran Wallin.Köpte större båt
Trots att förra sommaren kanske inte heller hör till de vi kommer ihåg som finast, så var det en riktig höjdarsommar för skärgårdstrafiken. På kommunen pratar man om en ökning med över 300 procent av antalet påstigningar, från ungefär 5.000-6.000 till nästan 20.000 stycken.Mycket tack vare att Lennart Hennix på Condor Shipping på eget bevåg satte in den nya, större båten M/S Kungsholm inför säsongen. Kungsholm tar 189 passagerare i innerskärgården och 136 i ytterskärgården, och var egentligen inte inräknad i det gamla kontraktet som gällde till och med 2007.- Vi hade precis köpt Kungsholm och satte in henne i trafik, vi körde hälften med henne och hälften med Ronja, säger Lennart Hennix.Göran Wallin menar att ökningen även berodde på att biljettbokningen togs bort.- Kunderna behöver inte längre boka en plats utan det var bara gå ner till båten. Det visade sig vara oerhört uppskattat, säger han.Den nya upphandlingen som blev färdig i vår gäller två år framåt med möjlighet att förlänga ytterligare två år. Den största nyheten är att m/s Ronja är såld och att m/s Kungsholm nu finns inräknad, vilket innebär större kapacitet.Sedan den förra upphandlingen gjordes år 2002 ser man också stora förändringar i bränslepriserna, som enligt Göran Wallins uppskattning gått upp med nästan 600 procent.- Jag minns att 1999 kostade sjödieseln 1,34 kronor per liter, nu kostar den över sex kronor litern, säger Göran Wallin.Främst är det just den ekonomiska biten som gör att årets skärgårdssäsong schemamässigt är något kortare och timmarna något färre. Högsäsongstrafiken tar slut redan den 10 augusti.- Det är alldeles för tidigt, det är ju mitt i sommaren. Man borde åtminstone köra högsäsong till skolorna börjar, säger Lennart Hennix.Lika bra som ifjol
Han menar dock att det i slutändan nog kommer bli en lika bra sommar som ifjol. Kapaciteten är nämligen densamma, det finns möjlighet att skjutsa ut lika många passagerare som under förra säsongen.- Det har gått hyggligt hittills, om man ser till snittet, säger Lennart Hennix.Han har ännu ingen sammanlagd statistik för i år, men uppskattar att m/s Kungsholm i snitt har haft 100-130 personer ombord på varje tur. Hittills är rekordet 500 påstigande på en dag, medan det sämsta ligger kring 60 påstigningar.Nytt för i år är dock att många passagerare åker med turen runt. De sitter och pratar, äter och dricker öl, och så har de möjlighet att gå i land en sväng på de öar där båten stannar lite längre. Chartertrafiken har också ökat markant från ifjol.- Kanske har folk blivit less på att sitta och häcka på krogen, de vill ha en aktivitet att åka ut på i stället, säger Lennart Hennix.Elin Emborg
M/S Kungsholm går enligt turlista till Klubbviken, Junkön, Kluntarna, Småskär, Hindersön och Brändöskär, och kan bokas för charter. Tar 189 passagerare i innerskärgården och 136 i ytterskärgården.M/S Gajecha går varje vardagsmorgon och kväll från Hindersö Stallarna till Stor Brändön, Långön, Hindersön och Junkön, och kan bokas för charter. Tar 12 passagerare.M/S Stella Marina går enligt turlista till Klubbviken och kan bokas för charter. Tar 100 passagerare.M/S Laponia har dags- och kvällskryssningar enligt turlista till Junkön, Hindersön, Brändöskär, Altappen, Kluntarna och Småskär, och kan bokas för charter. Tar 125 passagerare.M/S Favourite har dagskryssningar till Rödkallen och kan bokas för charter. Tar 60 passagerare.P/F Forte kan bokas för charter. Tar 8 passagerare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!