Full rulle i Notviken
Snökaos och minusgrader över hela Sverige. Det är ett väderläge som påverkar arbetssituationen även i Norrbotten.
DOKUMENTATION. Det gäller att skriftligen bokföra vilka skador som åtgärdats på vagnarna. Här skriver Anders Lindgren upp vad detta hjulpar gått igenom.
Foto: Håkan Gidlöw
I Notviken är det Euromaint Rail AB som reparerar tågen och enligt Daniel Eriksson så handlar problemen med förseningar dock inte om eftersatt underhåll. Upprustad
- Vagnparken i dag är betydligt mycket mer upprustad än för några år sedan. Vi dras givetvis fortfarande med problem som inte går att värja sig för. Skador som helt enkelt uppkommer vid vanligt bruk. I Luleå har Euromaint Rail AB runt 80 personer som sysslar med olika former av underhåll och reparationer av personvagnar, godsvagnar och lok. Varje år rullar cirka 1.000 personvagnar genom verkstäderna, men trots hög belastning speciellt under vinterhalvåret så klarar sig styrkan i Luleå utan förstärkning utifrån. - Vi har tagit in folk för större underhåll, men för de löpande repen så har vi personal så vi klarar oss. Givetvis handlar det ibland om att förstärka genom övertid för de reparatörer som vi har, förklarar Eriksson. Att årets vinterväder på något sätt förändrat förutsättningarna tycker inte verkstadschefen. Fler skador
- Det är väl en ganska normal vinter här och jag tycker att belastningen är ganska normal även den, men givetvis är det med tåg som med bilar att fler skador uppstår när det är kallt. Lite här och var inne i den stora vagnsverkstaden så pågår arbeten med underreden och hjulaxlar. - Skulle någon komma på hur vi skulle kunna komma ifrån dessa skador skulle den personen bli ganska så rik, säger Eriksson och fingrar på ett hjul med tydliga krosshjulsskador.
Euromaint Rail AB Notviken 40 stycken personvagnsreparatörer Svartön 30 stycken vagnsreparatörer Luleå Central 12 stycken reparatörer
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!