Full fart mot gruvorna önskvärd

De sänkta hastighetsgränserna på vägarna bör ses över. Orsaken: de bromsar arbetspendlingen till gruvorterna anser myndigheten Trafikanalys.

Luleå2013-06-18 22:10

Trafikanalys har på uppdrag av regeringen analyserat villkoren för arbetspendlingen i Norrbotten och Västerbotten. I uppdraget ingick särskilt att beskriva vilka framtida behov som finns för gruvnäringen i regionen. I rapporten föreslås åtgärder för att komma till rätta med bristerna.

En slutsats är att arbetspendlingen till gruvkommunerna måste öka för att man ska klara rekryteringen av arbetskraft. Det är nödvändigt eftersom människors benägenhet att flytta till arbete generellt sett är låg, bara en femtedel av alla flyttningar beror på jobbet. Dessutom råder det bostadsbrist i gruvkommunerna.

I rapporten konstaterar Trafikanalys att översynen av hastighetsgränserna på vägarna har inneburit ökade restider i Norrbotten och Västerbotten. Här finns en konflikt mellan tillgänglighet och trafiksäkerhet konstaterar Trafikanalys.

Speciallösning krävs

Myndigheten anser att man bör se över de sänkta hastighetsgränserna, även om det inte kan försvaras med en traditionell analys där fördelarna väger över mot kostnaderna i form av ökat antal dödade och skadade i trafiken. I rapporten står att det rör sig om en prioriterad malmförsörjningsregion som kan kräva en speciallösning och att man ska ta hänsyn till möjliga dynamiska regionalekonomiska tillväxteffekter i kalkylen.

Till Gällivare och Kiruna är det möjligt att arbetspendla med tåg. För att göra det möjligt att arbetspendla med flyg från Stockholm till gruvorterna krävs det att man ser över avgångstiderna konstaterar rapporten.

Bygg ut järnvägen

För kustkommmunerna är det möjligt att öka arbetspendlingen genom att bygga ut järnvägen. Botniabanan lyfts fram som ett positivt exempel. I rapporten står det "med dagens utveckling av resandet på Botniabanan kan det finnas en potential för ökat resande även norr om Umeå med en ny järnvägsstruktur". Norrbotniabanan nämns dock inte vid namn i rapporten från Trafikanalys.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!