Full fart hos plåtslagarna

Den svarta måndagen med många trafikolyckor sätter sina spår även bland dem som inte var inblandade. Det blev rusning till verkstäder med bilplåtslagare under måndagen och tisdagen.

SVÅRT KROCKSKADAD BIL. Arbetsledare Roger Forssell vid Nordiska Bils plåtverkstad i Luleå visar hur alla krockkuddar lösts ut i en av bilarna som var med i en seriekrock i måndags.

SVÅRT KROCKSKADAD BIL. Arbetsledare Roger Forssell vid Nordiska Bils plåtverkstad i Luleå visar hur alla krockkuddar lösts ut i en av bilarna som var med i en seriekrock i måndags.

Foto: Håkan gidlöw

Luleå2012-02-08 06:00

Videon är inte längre tillgänglig

Fram till lunch på tisdagen hade tiotalet olycksdrabbade hört av sig bara till Nordiska Bil i Luleå om plåtskador.

- Det här har ökat trycket och skapar kö hos oss. Dessutom har vi bilplåtslagare på kurs den här veckan. I slutänden är det kunder med plåtskador som får vänta lite längre innan vi hinner åtgärda bilarna.

- Jag drabbades själv av en liknande trafiksituation som rådde runt om i länet på måndagen. Då körde jag bil från Stockholm till Luleå. Mellan Söderhamn och Gävle började det att snöa. Det blev svårt med sikten. Det var bara att minska hastigheten och hålla ordentligt avstånd till bilen framför. Trots att jag tog det lugnt var det svårt att i tid upptäcka en bil som hade varningsblinkers påslagna. Det visade sig att flera bilar var inblandade i en seriekrock. E 4 stängdes av under ett par timmar, säger Roger Forssell, arbetsledare vid plåtverkstaden hos Nordiska Bil i Luleå.

Isbark på rutorna
Det var kyla i kombination med kall snö som ställde till med snörök på måndagen. Snöröken fastnade på bilrutor och lade sig som isbark på de varma rutorna. Många av olyckorna ägde rum sedan bilister stannat för att skrapa rutorna rena. Vid sådana tillfällen upptäckte bakomvarande bilister inte de stillastående bilarna i tid. Samma sak när bilister minskade farten och detta inte uppmärksammades av bakomvarande bilister. Därav de många seriekrockarna. Dessutom var många vägar som dansbanor och det rådde svår halka på sina håll.

- Många som fått mindre "kosmetiska" skador kan som regel fortsätta att köra. Men från i måndags har vi nu fått in många bilar som är så svårt krockskadade att försäkringsbolagen säkert inte vill bekosta omfattande bilplåtslagarjobb. De flesta bilägare har dessutom bara halvförsäkring vilket betyder att ingen ersättning utgår om skadan på den egna bilen orsakats av ägaren. Om du däremot blir påkörd av någon annan betalar dennes halvförsäkring skadorna på din bil. Dessutom kan det bli problematiskt att utreda vem eller vilka som orsakat en seriekrock.

- En normalskada brukar ta fyra till fem dagar att åtgärda för oss. Till detta kommer även lackeringen. Mer omfattande skador kan sysselsätta en bilplåtslagare 50-talet timmar plus lackering. Nu får vi köra mer övertid för att inte kunderna ska drabbas ännu mera, förklarar Roger Forssell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om