- De utnyttjar mÀnniskors osÀkerhet, sÀger Johan Sundberg, konsumentvÀgledare.
Telefoncirkusen kring MatsÄke Bergström i NorrfjÀrden, som Kuriren berÀttade om i gÄr, Àr ett exempel pÄ hur teleoperatörer lurar till sig kunder.
Post- och telestyrelsen, Konsumentverket och TelekomrÄdgivarna har sedan i somras sett en ökning av snarlika fall.
- TelefonförsÀljarna brukar pÄstÄ att man mÄste tacka ja direkt för att fÄ ett förmÄnligt erbjudande. Men sÄ Àr det ju inte, sÀger Anna Montelius, jurist vid Post- och telestyrelsen.
MatsÄke Bergström blev uppringd av en försÀljare frÄn Telerix Sverige AB, som lÀt pÄskina att han jobbade för Telia.
Utan avtal
Företaget hÀvdar att MatsÄke Bergström har tecknat ett muntligt avtal med en bindningstid pÄ tre Är.
Mot hans vilja har Telerix tagit över hans telefonnummer. Hittills har han flyttats tillbaka till Telia tre gÄnger.
För att bli teleoperatör rÀcker det att göra en anmÀlan och betala en avgift till Post- och telestyrelsen.
-Tanken Àr att det ska vara lÀtt att komma in som ny operatör, för att skapa konkurrens pÄ marknaden. Men det för Àven med sig negativa effekter dÀr man som konsument oförskyllt kan rÄka ut för saker eftersom det finns aktörer som inte respekterar reglerna, sÀger Mattias Grafström, vd för konsumentbyrÄn TelekomrÄdgivarna.
Enligt Post- och telestyrelsens författningssamling kan en operatör nÀr som helst begÀra överföring av ett telefonnummer, utan att det existerar ett avtal med kunden.
-Man kan, men fÄr inte, göra det. DÄ bryter man mot avtalslagen bland annat. Men det gÄr inte att som enskild stoppa det pÄ förhand. Den som hÀvdar att det finns ett avtal mÄste kunna visa det. Du Àr inte betalningsskyldig till en operatör som har flyttat över dig mot din vilja. DÀr mÄste man stÄ pÄ sig som konsument, sÀger Mattias Grafström.
"Otrolig arrogans"
NÀr konflikt uppstÄr kokar det ofta ned till vad som fastnat pÄ den ljudinspelning som försÀljaren gjort i samband med uppringningen.
- Normalt sett spelar de in en snabb harang pÄ slutet, sÀger Anna Montelius.
Johan Sundberg, konsumentvÀgledare i LuleÄ kommun, har dagligen kontakt med mÀnniskor som lurats av telefonförsÀljare.
- NÀr de sedan ska försöka Àndra sig möter de en otrolig arrogans och en stÀmning som kan uppfattas som hotfull. Det rör sig om smÄ operatörer som nÀstan alla har namn som pÄminner om Telia. De utnyttjar lagen sÄ lÄngt de kan och de utnyttjar mÀnniskors osÀkerhet, sÀger han.
Kuriren har inte lyckats nÄ nÄgon ansvarig i företaget Telerix Sverige AB.