Fritt fram för telefonskojare

Teleoperatörer kan ta över abonnemang pÄ falska grunder.
Sedan hÀnger det pÄ konsumentens stridsvilja.

VANLIG BLUFF. Johan Sundberg, konsumentvÀgledare i LuleÄ kommun, möter mÄnga som lurats av oseriösa teleoperatörer. "Det rör sig om smÄ operatörer som nÀstan alla har namn som pÄminner om Telia", sÀger han. Foto: Petra Isaksson

VANLIG BLUFF. Johan Sundberg, konsumentvÀgledare i LuleÄ kommun, möter mÄnga som lurats av oseriösa teleoperatörer. "Det rör sig om smÄ operatörer som nÀstan alla har namn som pÄminner om Telia", sÀger han. Foto: Petra Isaksson

Foto: Petra Isaksson

LuleÄ2012-10-19 06:00

- De utnyttjar mĂ€nniskors osĂ€kerhet, sĂ€ger Johan Sundberg, konsumentvĂ€gledare.

Telefoncirkusen kring MatsÄke Bergström i NorrfjÀrden, som Kuriren berÀttade om i gÄr, Àr ett exempel pÄ hur teleoperatörer lurar till sig kunder.

Post- och telestyrelsen, Konsumentverket och TelekomrÄdgivarna har sedan i somras sett en ökning av snarlika fall.

- TelefonförsĂ€ljarna brukar pĂ„stĂ„ att man mĂ„ste tacka ja direkt för att fĂ„ ett förmĂ„nligt erbjudande. Men sĂ„ Ă€r det ju inte, sĂ€ger Anna Montelius, jurist vid Post- och telestyrelsen.

MatsÄke Bergström blev uppringd av en försÀljare frÄn Telerix Sverige AB, som lÀt pÄskina att han jobbade för Telia.

Utan avtal
Företaget hÀvdar att MatsÄke Bergström har tecknat ett muntligt avtal med en bindningstid pÄ tre Är.

Mot hans vilja har Telerix tagit över hans telefonnummer. Hittills har han flyttats tillbaka till Telia tre gÄnger.

För att bli teleoperatör rÀcker det att göra en anmÀlan och betala en avgift till Post- och telestyrelsen.

-Tanken Àr att det ska vara lÀtt att komma in som ny operatör, för att skapa konkurrens pÄ marknaden. Men det för Àven med sig negativa effekter dÀr man som konsument oförskyllt kan rÄka ut för saker eftersom det finns aktörer som inte respekterar reglerna, sÀger Mattias Grafström, vd för konsumentbyrÄn TelekomrÄdgivarna.

Enligt Post- och telestyrelsens författningssamling kan en operatör nÀr som helst begÀra överföring av ett telefonnummer, utan att det existerar ett avtal med kunden.

-Man kan, men fÄr inte, göra det. DÄ bryter man mot avtalslagen bland annat. Men det gÄr inte att som enskild stoppa det pÄ förhand. Den som hÀvdar att det finns ett avtal mÄste kunna visa det. Du Àr inte betalningsskyldig till en operatör som har flyttat över dig mot din vilja. DÀr mÄste man stÄ pÄ sig som konsument, sÀger Mattias Grafström.

"Otrolig arrogans"
NÀr konflikt uppstÄr kokar det ofta ned till vad som fastnat pÄ den ljudinspelning som försÀljaren gjort i samband med uppringningen.

- Normalt sett spelar de in en snabb harang pĂ„ slutet, sĂ€ger Anna Montelius.

Johan Sundberg, konsumentvÀgledare i LuleÄ kommun, har dagligen kontakt med mÀnniskor som lurats av telefonförsÀljare.

- NĂ€r de sedan ska försöka Ă€ndra sig möter de en otrolig arrogans och en stĂ€mning som kan uppfattas som hotfull. Det rör sig om smĂ„ operatörer som nĂ€stan alla har namn som pĂ„minner om Telia. De utnyttjar lagen sĂ„ lĂ„ngt de kan och de utnyttjar mĂ€nniskors osĂ€kerhet, sĂ€ger han.

Kuriren har inte lyckats nÄ nÄgon ansvarig i företaget Telerix Sverige AB.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om