Fritt att köra förbjudet

I sommar är det fritt fram för vattenskoteråkare i länet att köra på förbjudet vatten. Några rättsliga efterspel behöver de inte oroa sig för. I väntan på ett EU-uttalande väcker inte åklagarna några åtal och därför har Kustbevakningen slutat att rapportera in fall där förare bryter mot områdesbegränsningarna.

LULEÅ2007-06-15 01:45
Det är ett utlåtande från EU-domstolen som har skapat en lucka i rättssystemet. Frågan alla inväntar ett svar på är om det svenska vattenskoterförbudet är ett handelshinder som strider mot EU:s regler eller ej. De svenska reglerna för vattenskotrar innebär att de får framföras i allmänna farleder och på särskilda områden som länsstyrelsen har beslutat om. Sommaren 2004 kördes vattenskotrar på två områden i Luleå som låg utanför allmänna farleder. Vid den tidpunkten hade länstyrelsen ännu inte gjort någon kartläggning av vilka områden som skulle tillåtas för vattenskotrar, vilket i praktiken innebar att det inte hade getts klartecken till vattenskoterkörning alls utöver i allmänna farleder.

Inget slutgiltigt yttrande
Förarna som åtalades ansåg att åtalet stred mot EG-rätten. EG-domstolens generaladvokat granskade då svensk rättstillämpning och i december kom ett förhandsutlåtande som sade att Sveriges regler kan strida mot EU:s regler. Men det slutgiltiga yttrandet har inte kommit än. Och i väntan på det rapporterar inte Kustbevakningen in fall där förare har brutit mot områdesbegränsningarna.

Vid tingsrätter runt om i landet ligger nu åtal vilande i väntan på uttalandet. I södra Sverige har dessutom åklagare i ett par fall avskrivit ärenden där personer brutit mot områdesreglerna, just med hänsvisning till att lagstiftningen i dagsläget är oklar. De besluten har Kustbevakningen begärt överprövning av men överåklagaren har sagt nej.

- Det innebär ju att ingen åklagare kommer att väcka åtal mot förare som brutit mot områdesbegränsningarna. Och det vore fullständigt rabiat av oss att få fortsätta rapportera in fall när åklagarna inte väcker åtal. Så vi avvaktar EU-domstolens beslut, säger Kristina Falk Strand, chef på Kustbevakningens sjöövervakningsavdelning.

Utan åtgärd
Vid kustbevakningen i Luleå rapporterade man in ett flertal fall där personer bröt mot områdesbegränsningarna under fjolårets säsong. Dessa har blivit liggande utan åtgärd hos åklagarkammaren.

- Rättsläget i dag är oklart. Vi har flera inrapporterade fall som ligger i träda och väntar. Det är fall där man har varit på områden där man enligt länsstyrelsen inte får köra vattenskoter, säger kustbevakningsassistenten Andreas Sikström.

Men Kustbevakningen håller fortfarande koll på vattenskoteråkarna och rapporterar brott som fylla, fortkörning och om vattenskotern inte har förts fram på ett sjösäkert sätt.

- Vi beivrar den delen av brottet, även om vi tar med i rapporten om man har kört på det som i dagsläget är otillåtet område, säger Andreas Sikström.

När EU:s utlåtande kommer är det ingen som vet.

- Jag tycker själv att det borde komma snart eftersom generaladvokatens förhandsyttrande kom redan innan jul. Det borde komma relativt snart, säger Kristina Falk Strand.

Vad är en vattenskoter?

Definitionen av vattenskoter är en farkost som understiger fyra meter och som har en förbränningsmotor med ett vattenjetaggregat som främsta drivkälla och har utformats för att framföras av en eller flera personer som sitter eller står på farkosten, snarare än befinner sig i den.

Vad är en allmän farled?

Allmänna farleder är utmärkta i sjökorten. Markeringen av en farled visar var vattenvägen drar fram i förhållande till land och större öar, men visar inte farledens bredd. En allmän farled kan ibland börja en bit ut i vattnet, skälet till att det är så är oftast att det ligger en hamn innanför. Enligt förordningen kan länsstyrelsen meddela föreskrifter om körning till och från allmän farled. Länsstyrelsen kan också meddela föreskrifter om avgränsning av allmänna farleder för användning av vattenskoter.

Den som kör vattenskoter utanför tillåtet område kan dömas till böter.

Regler för sjötrafiken

En vattenskoterförare måste, precis som övriga sjötrafikanter, följa de regler som finns. Det innebär att det ställs lika höga krav på en skoterförare som på en fritidsbåtsförare vad det gäller kunskaper om vilka regler som finns för det vatten man ska köra i.

Som förare av en vattenskoter i en farled bör man känna till sjövägsreglerna och i övrigt använda ett gott omdöme hur man ska förhålla sig till annan sjötrafik.

Källa: Sjöfartsverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om