Friskola i Luleå kritiseras

Oacceptabelt - menar Skolinspektionen.
Kritiken gäller friskolan Luleå praktiska gymnasium efter att nästan var tredje elev inte klarat av utbildningen.

KRITISERAS. Luleå praktiska gymnasium får kritik efter att nästan var tredje elev inte klarat av utbildningen.

KRITISERAS. Luleå praktiska gymnasium får kritik efter att nästan var tredje elev inte klarat av utbildningen.

Foto: Grafik: Sofie Lundström

Luleå2013-05-15 06:00

Resultatet av Skolinspektionens besök vid friskolan Luleå praktiska gymnasium resulterade i bakläxa på 22 olika punkter.

Vid inspektionen framkom det att en tredjedel av eleverna under 2012 inte nådde målen i samtliga kurser i utbildningen.

Den genomsnittliga betygspoängen för skolans avgångselever 2012 var 12,7, värdet för riket var 14,0.

Saknade kompetenser
På skolan fanns heller inte ett fungerande elevhälsoarbete, elevhälsan saknade ett flertal av de viktiga kompetenserna som behövs på en skola.

Särskilt viktigt är det på en skola där ett flertal av eleverna har svårt att nå målen.

Enligt skolans uppgifter till Skolinspektionen är många av eleverna som söker sig till dem skoltrötta, de har haft svårt att klara av grundskolan och har bristande förkunskaper.

En stor del av eleverna bedöms ha behov av särskilt stöd. Det tillsammans med bristerna i elevhälsoarbetet och elevhälsan menar skolverket är oacceptabelt.

Enligt skollagen ska det finnas en elevhälsa för eleverna. Den ska omfatta medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser.

På plats få timmar
Elevhälsan ska även vara förebyggande och hälsofrämjande och eleverna utveckling mot utbildningens mål ska stödjas.

För insatserna ska det finnas tillgång till skolsköterska, skolläkare, psykolog och kurator samt personal med sådan kompetens att elevernas behov av specialpedagogiska insatser kan tillgodoses.

Skolan har själv möjlighet att organisera sin elevhälsa utifrån lokala behov och förutsättningar.

På Luleå praktiska gymnasium fanns en skolsköterska på plats en dag i veckan, en skolkurator cirka två timmar en eftermiddag varje vecka. Förutom rektorn själv ingick fyra lärare i elevhälsan.

Skolan måste enligt Skolinspektionen förbättra arbetet med:

särskilt stöd

trygghet och studiero

bedömning och betygssättning

undervisning och lärande

grundläggande värden och inflytande

pedagogiskt ledarskap och utveckling av utbildningen

studie- och yrkesvägledning samt elevhälsan

pedagogiskt ledarskap och utveckling av utbildningen

omfattning, innehåll och resurstillgång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!