Fräscht batteri räddningen i kylan

Trettio minusgrader ute och bilen startar inte. Känns det igen?– Se till att ha ett fräscht batteri, säger Mikael Ilskog, felsökare på Volvo, Nordiska bil.

Jessica Wennberg, säljare på Statoil vid Mjölkuddsrondellen i Luleå, har sålt fler startkablar och kupévärmare än vanligt i kylan.

Jessica Wennberg, säljare på Statoil vid Mjölkuddsrondellen i Luleå, har sålt fler startkablar och kupévärmare än vanligt i kylan.

Foto: Andrea Thür

Luleå2016-01-22 17:23

De senaste dagarna har temperaturen krupit ner mot trettio minusgrader i Luleå. På andra håll i Norrbotten har det varit ännu kallare, med 38 minusgrader i bland annat Överkalix, som Norrbottens-Kuriren kunde berätta om på torsdagen.

På Nordiska bil i Luleå har två, tre bilar om dagen kommit in den senaste veckan, bilar som bogserats eller bärgats till verkstaden efter att de inte startat, berättar Mikael Ilskog.

– Vi tar in dem i värmen först och främst. De bilar som kommer in har oftast inte någon motorvärmare. Antingen är det döda batterier eller så är motorn så pass kall att den inte orkar snurra runt.

Hans bästa tips för att undvika att bilen inte startar när det är kallt är att ha ett fräscht batteri.

– Och att glykolen uppfyller köldnivån, att den inte är så svagt blandad, att den ligger runt 38, säger han.

Det innebär att glykolen har en fryspunkt på minus 38 grader.

– Sedan är det väldigt bra att ha en motorvärmare. Det spelar ingen roll ifall batteriet är fräscht om man inte har en motorvärmare när det blir så här kallt.

En hjälpladdare som man kopplar på det befintliga motorvärmarsystemet kan också vara bra att ha.

– Då laddar den även batteriet i samband med att du kör motorvärmaren och kupévärmaren, säger Mikael Ilskog.

Vid minus 30 grader tappar batteriet "jättemycket effekt", berättar han.

– Men alla batterier idag är monterade och värms inte av motorvärmare utan de värms av motorn. Men laddar du ett batteri så tillför du värme också.

Vad gör man då konkret när man står där och bilen inte startar?

– Det är att försöka få upp temperaturen på motorn och få ström till batteriet. Försöka få någon att hjälpa dig att kabla igång den eller försöka dra in den i värmen om den möjligheten finns.

Vad är dåligt för bilen när det är så här kallt?

– Att kallstarta en bil i den här temperaturen är aldrig bra. Det slits inne i motorn, lager och allting som har med bilen att göra. Det tar stryk på stötdämpare när man kör när det är så kallt också.

Och är det så kallt som minus 40, då ska bilen inte ens köras, tycker Mikael Ilskog.

– Har man möjlighet, låt den stå tills det blir varmare.

På Statoil invid Mjölkuddsrondellen i Luleå har säljaren Jessica Wennberg märkt av att det sålts "en del" motorvärmarsladdar och kupévärmare den senaste veckan på grund av kylan.

– Det är väl de som går mest. Glykol går det mycket av just nu. Och startkablar, säger hon och skrattar.

– Det är väldigt populärt nu, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!