Francesco vet hur en Ferrari ska låta

En Ferrari ska vara näst intill tyst i marschfart. Men när gaspedalen trycks ned ändras allting.
- Då ska motorljudet bli kraftfullt, rått och aggressivt, säger Francesco Carosone som är chef för ljuddesignen på Ferrari.

LULEÅ2007-01-16 06:00
Att ta fram en ny bil handlar inte bara om att ta fram en tilltalande kaross, bra motor och en snygg kupé.
Nej, för bilar i prestigeklassen handlar det också om att leverera ett ljud som tilltalar köparna. Att det är så har Ferrari praktisk erfarenhet av.
- För några år sedan tog vi fram en bil som var nästintill ljudlös. Ingen ville ha bilen. Och det berodde på att den var så tyst. De som köper en Ferrari vill att den ska låta, säger Francesco Carosone.

Som att komponera musik
Han är ansvarig för ljuddesignen av Ferraris bilar.
- Att skapa ett speciellt ljud för en bil är som att komponera musik, säger Carosone.
Och det var den synen på bilar som gav honom jobbet på Ferrari. För Carosone har en ovanlig bakgrund: han är utbildad kompositör och civilingenjör.
Han talar om arbetet med att ta fram speciella ljud för Ferraris bilar. Till sin hjälp har han en avancerad musikstudio där man har insamplat ljud från olika instrument. Carosone säger att han experimenterar med olika kombinationer av instrument och ljud innan han går över till att ta fram ett nytt billjud.
- När man kör en bil i 130 kilometer i timmen ska man bara höra ett svagt ljud från motorn. Men när man vill accelerera ska något hända. Det räcker inte med att motorn svarar - det ska höras att bilen accelererar. Ljudet ska vara kraftfullt, rått och aggressivt. Den typiske Ferrari-ägaren vill ha det så.

Liknar tromboner
En Ferraris ljud kommer från två "ljudanläggningar": dels från inblåset och dels från avgassystemet. I vanlig marschfart händer inget speciellt. Men när gaspedalen trycks ned öppnas ett spjäll till luftintaget till motorn. Och det är då som det speciella ljudet skapas.
- Vi har två separata luftintag på våra bilar, luftintagen liknar tromboner och ger ett ljust ljud, säger Carosone.
Det ljusa ljudet balanseras mot det mörka ljud som de fyra meter långa avgasrören skapar.
- Ljudet liknar det som kommer från en digeridoo, säger Francesco Carosone.
I konstruktionen av ljudet i en Ferrari ingår också att ta bort ljud, speciellt från däcken.
Det är ingen enkel uppgift eftersom däcken är mycket breda.
Ferrari klarar den uppgiften med att ha ljudabsorberande material plus speciell fjädring som också fångar upp däckljud.

Testar i studio
Francesco Carosone testar först det nya billjudet i sin studio. När allt är klart provkör han den nya bilen.
- Det är en speciell känsla att trycka gaspedalen i botten: man trycks bakåt samtidigt som man släpper loss en tiger. Motorn vrålar och det hörs att den arbetar hårt, precis så som Ferrariägarna vill ha det.
Carosone talade om de här sakerna i samband med invigningen av LTU Designlab på måndagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!