Framtidens arbetskraft på väg

En student som tar tåget. Det är för sådana som Evin Sayfoor politikerna startat tågtrafiken på Luleå-Umeå. Den här gången är hon enda passageraren från Luleå.

Kör vidare. Resandet första tiden med Norrtåg präglades av teknikproblem, inställda tåg och förseningar.

Kör vidare. Resandet första tiden med Norrtåg präglades av teknikproblem, inställda tåg och förseningar.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2014-09-05 07:00

Videon är inte längre tillgänglig

Klockan är 09:52 och enbart två minuter försenat avgår Norrtågs blåa tåg från Luleå. Ombord finns blåbärsmuffins för tjugo kronor, vatten för en femkrona och dessutom Kuriren, som inspekterar politikernas pendelsats ning . Enkelbiljett för fyramilsfärden Luleå-Boden har inköpts för 67 kronor per person.

Evin Sayfoo r åker till Umeå på ungdomsbiljett.

– Jag är född i Luleå men pluggar och bor i Umeå. Tåg åker jag kanske en gång i månaden. Det funkar bra, kanske går det litet långsamt, det skulle gå snabbare om Norrbotniabanan fanns. Den här banan har dessutom många problem och det är bra med en snabb förbindelse, säger hon. Var Evin Sayfoor hamnar senare i livet vet hon inte.

I Sunderbyn kliver ytterligare tre passagerare på. De kom från Kiruna men missade att kliva av i Boden och vänder nu tillbaka. I Boden tillkommer ytterligare resande.

Norrtågs trafik bedrivs på Botniabanan, Stambanan och mindre järnvägar i Norrland. Det började med teknikstrul, igenfrusna vintertåg och förseningar. I en lekmannarevision ifrågasattes om ledning och styrelse vidtagit tillräckliga åtgärder.

Ett fortsatt bekymmer för Luleå-Umeå är att den dåliga j ä rnväg en sinkar trafiken och även under upprustningen av banan 2014-2016 kommer trafiken att påverkas markant. Norrtåg hade tre turer åt vardera håll. Planen var att utöka efterhand, istället körs nu två turer, möjligen ända till dess banan är i bra skick.

Trafiken Luleå-Kiruna omfattas också av störningar.

Sammantaget redovisar Norrtåg ökat resande. Ökningen är markant på vissa sträckor.

– Umeå-Örnsköldsvik, som är elva mil och tar en timme, är klockren. Det kommer inte att dröja länge innan vi har trafik varje timme där. På Vännäs-Umeå, som liknar trafiken Luleå-Bo d en , ökade vi 45 procent ifjol. Norrbotniabanan skulle revolutionera resandet. Det skulle bli dagpendel på till exempel Umeå-Skellefteå, det tar bara en timme och en kvart, säger Olle Tiderman , teknisk chef vid Norrtåg.

Är folk beredda till sådan dagpendling?

– Ja, jag åkte själv Gävle-Stockholm , arton mil. Flera tusen åker där. Men det tar tid innan du uppnår vad du vill uppnå, säger han.

Men för dagpendling behöver bostadsplats och arbetsplats stämma väl med trafiken, påpekar han.

Norrbotniabanan

27 mil

Planerad att gå mellan Umeå och Luleå, med tågstationer även i små samhällen däremellan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om