Främmande makt kommer till länet

Det stora luftrummet i Norrbotten lockar utländska stridskrafter.
Nu förbereds en stor övning i länet med fem länder och ett trettiotal stridsflygplan.
Och i nästa vecka blir gränsen mellan Sverige och Finland centrum för en historisk flygövning.

LULEÅ2004-06-04 06:30
Nämn glesbygd och många tänker på långa avstånd, dåliga vägar, arbetslöshet och nedläggning av butiker och skolor.<br>Men glesbygden och länets stora vidder kan innebära fördelar. Åtminstone för försvaret. I de centrala delarna av Europa är flygtrafiken intensiv. Det råder konkurrens om luftrummet.<br>Karl Leifland som på regeringens uppdrag utreder om det går att utveckla den internationella test- och övningsverksamheten konstaterar att det stora luftrummet i norr är efterfrågat.<br>Claude Meier, major och stridspilot från Schweiz, menar att det finns ett växande intresse från andra länders flygvapen att komma till de norra delarna av Skandinavien för att öva.<br> ? Luftrummet i Schweiz är ganska tajt och därför brukar vi även träna i Frankrike. Vi har varit i norra Norge och där kan man under vintern öva mörkerflygning i princip dygnet runt, säger han.<br>Stor flygövning<br>Claude Meier förbereder nu tillsammans med kolleger från Sverige, Danmark, Finland och Norge en stor flygövning (Nordic air meet) i Norrbotten i månadsskiftet september/oktober.<br>F 21 deltog i förra årets övning som då arrangerades i Norge. I år står svenska flygvapnet och F 21 som värd för övningen där 300 militärer deltar och ett trettiotal stridsflygplan. F 18 Hornet och F 16 Fighting Falcon kommer då att flyga sida vid sidan med JAS 39 Gripen. Luftrummet över Norrbotten och Västerbotten kommer användas samt även områden som F 4 i Östersund till vardags nyttjar.<br>Regeringen har också gett klartecken till en övning mellan Finland och Sverige som går av stapeln i nästa vecka.<br>Försvarshistoria<br>F 21 har sedan en tid tillbaka ett utbyte med den finska flygflottiljen i Rovaniemi. Under nästa veckas övning kommer svenska och finska flygplan att kunna korsa luftrummet över Torneälven.<br> ? Vi skriver då försvarshistoria, säger Stefan Helsing, informationschef vid F 21, och förklarar att det inte tidigare skett några flygövningar över själva gränsområdet.<br>Angriparen i övningen ska vara baserad på Kallax och passera den finska gränsen. Där väntar motstånd.<br>Klas Pettersson, överstelöjtnant och pilot vid F 21, förklarar att de moderna stridsflygplanen kräver tillgång till större luftrum. Radartekniken är mer avancerad och räckvidden har ökat. Flygplanens missiler når också betydligt längre i dag.<br> ? Därför krävs större flygområden för att kunna öva och testa systemen. Till och med i södra Sverige är luftrummet till viss del begränsat för de moderna flygplanen, säger Klas Pettersson.<br> ? När vi använder systemen fullt ut behöver vi ett stort luftrum, säger Jan Otterström, chef vid F 21 och tillägger:<br> ? Karl Leiflands uttalanden signalerar bara möjligheter.<br>Nedskärningar väntar<br>Det märks att försvarsbeslutet närmar sig där stora nedskärningar väntar. De olika militära förbanden lyfter fram sina fördelar.<br> ? Ska försvarsmaktens argument styra talar mycket för F 21. Det försvarsberedningen skriver i sin rapport gör vi redan till viss del i dag. Vi samverkar regelbundet med arméförbanden i Boden och Arvidsjaur och man behöver inte bo i samma stad för att samöva, säger Jan Otterström.<br>Men regionalpolitisk hänsyn ska tas i beaktande och sista ordet har politikerna. En flygflottilj ska läggas ner och de flesta spekulerar nu om det blir F 21 eller F 4.<br>lars-henrik.andersson@kuriren.com<br>0921/530 93
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om