Det var på torsdagen som problemen med trygghetslarmen började. Detta eftersom det efter en programvaruuppdatering blivit stora fördröjningar som innebär att brukare kan bli utan hjälp upp till 24 timmar innan larmen når kommunens trygghetslarm, hemtjänst och nattpatrull.
Det finns cirka 1 600 människor som har trygghetslarm, varav cirka 1 000 har hemtjänst, inom Luleå kommun.
Anna-Greta Engström, områdeschef inom vård och omsorg, berättar att de under fredagen har stämt av hur läget ser ut i kommunen.
– I dagsläget är det inte löst och vi jobbar på det. Vi kommer att ha avstämningar under helgen, vi kommer ha extra larmbilar, bemannar upp, gör extra tillsyn och har kontinuerlig dialog med operatören Tunstall om hur det går.
Finns det någon prognos när problemet är löst?
– Nej, men de prioriterar det här och tar det på stort allvar.
Hur har det gått att arbeta sedan problemen startade?
– Vi har inte märkt av att någon har tagit skada. Vi har gjort extra besök och det har gått ganska bra trots omständigheterna. Vi jobbar på och gör allt för att ingenting ska hända.
Luleå kommun påminner även att anhöriga som inte får kontakt med sin närstående kan ringa telefonnummer 073-068 37 81. De kan då exempelvis gå in med extra besök till brukaren.
– Vi vill fortfarande vädja till att anhöriga ringer om de inte får tag på sina närstående, säger Anna-Greta Engström.